Packaging as a Competitive Advantage: How Companies can use Packaging as a Marketing Stimuli to Break trough the Clutter

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Dagens konkurrensutsatta klimat i dagligvaruhandeln gör det viktigt för företag att differentiera sina produkter. Företag väljer att marknadsföra sina produkter med förpackningar som del av sin strategi. Vi ville titta närmare på hur denna strategi fungerar samt om den är fördelaktigt, det vill säga skapar konkurrensfördelar. Vi fann det intressant att undersöka hur konsumenterna väljer sina varor när de handlar. Med andra ord, vilka förpackningsstimuli attraherar en konsument?
I studien har en kvalitativ metod valts, vi har via två fokusgrupper samlat in de uppgifter som behövs för att åstadkomma denna tes. Fokusgrupperna gjordes med studenter som för närvarande studerar vid Luleå tekniska universitet. Från vårt resultat och slutsats kan vi utläsa att en produktbild är det viktigaste stimuli när ett företag ska kommunicera ett reklambudskap till kunder med hjälp av förpackningar. Det finns tidigare forskning och flera studier som gjorts i området förpackningar, men begränsningar finns gällande förpackningar och dess koppling till konkurrenskraft. Att initialt känna sig attraherad av en viss produkt verkar vara viktigt för konsumenterna. Faktorer såsom hur förpackningen är utformad och vilken typ av känslor det förmedlar är avgörande för köpbeslut.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)