Vilka åtgärder kan vidtas för att förebygga fågelkollisioner vid Trollhättan-Vänersborgs flygplats?

University essay from SLU/Dept. of Energy and Technology

Abstract: Flygplatsområdens generella lämplighet för häckning och födosökande gör dem till attraktiva men riskfyllda platser för fåglar att uppehålla sig på. Kollisioner mellan flygplan och fåglar orsakar problem ur såväl ekologiskt som samhällsekonomiskt och säkerhetsmässigt perspektiv. Via hypoteser, litteratursökning, intervjuer med sakkunniga samt med geografiska informationssystem som hjälpmedel är syftet med den här studien att analysera åtgärder som kan vidtas för att förebygga fågelkollisioner vid Trollhättan-Vänersborgs flygplats. Åtgärder som rekommenderas vid studiens slut är hållbara ur ett etiskt perspektiv och riktas mot områdets fyra vanligaste arter, vilka genom sin höga förekomst befinner sig i en riskzon för kollision med flygplan. Studien har också en miljökommunikativ aspekt genom att åtgärderna analyseras utifrån vad som är rimligt med hänsyn till lokala verksamhetsutövare. De åtgärder som analyseras i studien kan delas in i tre grupper – åtgärder för att minska flygplatsområdets attraktionskraft, skrämselåtgärder och avledningsåtgärder. Ur såväl etisk som miljökommunikativ aspekt visar sig att det mest hållbara tillvägagångssättet för att reducera antalet fåglar på det aktuella flygplatsområdet är att minska dess attraktionskraft. Skrämselåtgärder kan vara effektiva som komplement. De bör etableras i den utsträckning som flygplatsen har resurser till och varieras mycket med avseende på placering och utformning. Etablering av avledningsområden kan också vara en möjlig komplementåtgärd. Åtgärden berör dock mark som inte ägs av flygplatsen och kan därmed bli svår att genomföra ur miljökommunikativ aspekt. Dessutom har den, utifrån vad som framgått under denna studie, inte beprövats inom flygverksamhet. Därför krävs vidare studier för att undersöka förutsättningar för sådana områden.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)