Prisets roll vid köp av frukt och grönsaker : en undersökning inriktad på konsumentens köp av äpplen

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Pris. Hur viktigt är priset på varan i konsumenternas köpbeslut och vilken roll har priset i våra köpbeteenden? Vi konsumenter kommer i kontakt med priser i vardagen men vad är egentligen pris och hur ser vi konsumenter på det? Pris är inte bara en siffra som finns skyltat över varje produkt, utan kan också ge viss information om produkten. I detta arbete studeras konsumenternas uppfattning om vad priset är på äpplen, konsumenternas prismedvetenhet och om priset är mer eller mindre viktigt i jämförelse med andra produktegenskaper. Detta arbete består av en enkätundersökning som genomfördes i två av Sveriges marknadsledande livsmedelbutiker, Ica och Coop. Enkäten bestod av olika frågor där respondenternas val vid köp av äpple skulle undersökas. Enkäten syftar till ökat vetande kring respondenternas syn och kunskap om pris. Sammanlagt 80 konsumenter svarade, uppdelade på de båda livsmedelsbutikerna. Respondenterna var mellan 26 och 65 år gamla. Enkätens resultat tyder på att vi konsumenter brukar jämföra priset på frukter och grönsaker mellan olika butiker, samt jämföra priset på äpplen mellan olika sorter. Konsumenterna har dålig koll på vad ett kilo äpple kostar. Mer än hälften av respondenter svarade, ”Nej, vi har ingen aning om vad ett kilo äpple kostar”. Samt att de inte kunde erinra sig priset på äpplen. En sammanfattning av det hela är att konsumenterna är mer positivt inställda till vissa produktegenskaper än andra egenskaper hos äpplen och är mer priskänsliga i vissa fall än andra vid själva köpbeslutet. Konsumenterna vet det exakta priset vid köp tidpunkten, men lägger inte äppelpriset på minnet, vilket innebär att de inte vet vad äpplekostnaden blir förrän köpet har genomförts.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)