Precision vid operatörskalibrerat väglagersystem

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Transportkostnaderna ökar mer än övriga kostnader i skogsbruket och det är angeläget att sänka dem. För att kunna optimera transporterna krävs god kännedom om virkesvolymerna på respektive avlägg. SDC:s (Skogsbrukets DataCentral) rutin för beräkning av väglagrets virkesvolymsaldo har varit att subtrahera av VMF (VirkesMätnings Föreningen) inmätt volym från skotarrapporterad volym. Men eventuella fel kan ackumuleras p.g.a. utebliven eller felaktig skotarrapportering, sortimentsförskjutning eller försenad inmätning. I transportarbetet vill man undvika störningar, t.ex. missade körningar, som beror på felaktigt väglager, då störningar ger ökade kostnader. En lösning för att öka precisionen i väglagret, samt öka frekvensen av uppdateringar under den korta hämtningstiden, kan vara operatörskalibrering av timmerbilsförare, d.v.s. okulärrevision av varje sortiments volymsaldo vid bilväg. Timmerbilsföraren uppdaterar efter hämtning avläggets volymsaldo direkt i sin fordonsdator så att transportledningen och andra förare får tillgång till de nya uppgifterna i realtid. Syftet med detta examensarbete var att kvantifiera precisionen i väglagret år 2005. Arbetet delades in i tre faser. I Fas 1 gjordes skattningar av totalt 30 vältor, vilket i medeltal gav ett väglagersaldo som var 15 % mindre än vad SDC:s lagerstatus angav. I Fas 2 undersöktes hur stor del av denna avvikelse som berodde på skotarrapporteringen genom att granska skotarrapporteringen på 226 utsedda avlägg. Resultatet visade att på 46 % av 226 avlägg fanns grova sortimentsfel och endast 36 % av avläggen hade komplett skotarrapportering. I hela 54 % av sortimentsobservationerna var resultatet inom 15 m3fub från inmätt volym (21 % avvikelse), d.v.s. att i vartannat fall var skotarrapporten nära den inmätta volymen. I Fas 3 undersöktes operatörskalibrering, d.v.s. hur exakt timmerbilsåkarna visuellt kan uppskatta vältvolym. På små vältor, mindre än 50 m3fub, var åkarnas skattning i 84 % av fallen inom 10 m3fub från uppmätt volym. På stora vältor, 180-400 m3fub, var åkarnas skattning i 9,1 % av fallen inom 10 m3fub från uppmätt volym. Skattningens noggrannhet avgörs sannolikt till stor del av åkarens engagemang medan övriga mätbara faktorer visade sig ha mindre påverkan på skattningarnas noggrannhet. De faktorer som visade sig ha mest påverkan på noggrannheten var snömängd och virkets längd. Slutsatsen är att operatörskalibrering kan bidra till förbättrad precision i dagens väglagersystem tills dess att skotarrapporteringen motsvarar branschens uttalade krav.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)