Blå vägens glasbjörkar : från groning till allé

University essay from SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Abstract: Det här projektet består av en litteraturstudie på trädformig björk (Betula) i Sverige, samt en studie av glasbjörk (B. pubescens) längs en klimatgradient genom Norra Sverige och Norge. Längs den studerade gradienten skiljer sig vegetationsperiodens längd med över en månad i den kallaste delen av gradienten jämfört med den varmaste. Frön längs gradienten har studerats med avseende på grobarhet före och efter simulerad invintring i syfte att undersöka om det finns trender i grad av frövila och grobarhet längs gradienten. Den simulerade invintringen hade en positiv effekt både på groningshastighet och på andel frön som grodde. Skillnader i graden av frövila fanns mellan olika träd, men ingen trend längs gradienten kunde påvisas.Jag har dessutom inlett projektet att anlägga en common-garden i Arboretum Norr med träd med ursprung från ovan nämnda gradient. Syftet är att vidare studera och demonstrera den genetiska och fenologiska variationen hos glasbjörk. Plantor har drivits upp i växthus och dessa kommer att användas vid anläggningen. Tillväxten av dessa plantor har analyserats för att undersöka om det finns trender längs gradienten. Samtliga variabler, höjd, antal sidoskott och längsta sidoskott, som uppmättes på plantorna efter de fyra månaderna av odling i växthus visade sig negativt korrelera med latituden. Andra studier brukar förklara tillväxtskillnader mellan provenienser som en effekt av skillnad i tidpunkt för invintring, men eftersom plantorna i denna studie ej har invintrat har eventuella sådana skillnader ej haft någon effekt. Dessa resultat påvisar istället att det finns skillnader i hur väl plantorna hade förmåga att utnyttja tillväxtperioden. Vid de två nordligaste lokalerna fanns ovanligt många plantor med mycket låg tillväxt. Detta antas bero på inblandning av gener från fjällbjörkar eftersom dessa lokaler omges av höga fjäll.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)