Spårvägsövergångar : en studie av franska lösningar inom gestaltning och säkerhet

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Spårvägar är hett igen. Intresse finns nu i ett flertal svenska städer för att introducera eller återintroducera detta trafikslag och denna rörelse är del i en större internationell trend som började i Frankrike på 1980-talet. Precis som i Sverige avvecklades där under 1900-talet merparten av spårvägarna, men nya anläggningar har nu tillkommit i rask takt, utförda med utomordentlig kvalité och god omsorg om stadsbilden. Uppsatsen undersöker kort hur Frankrike kom att bli en förebild inom modern spårvägsbyggnad, och vad framgångsreceptet består i. Uppsatsen fokuserar på gestaltning av spårvägens övergångsställen för fotgängare. Hur gestaltas mötet mellan spårväg och oskyddade trafikanter i Frankrike? Och hur kan man skapa en passage över spåren som är både vacker och säker? För att besvara dessa frågor studeras litteratur i ämnet, med tonvikt på säkerhet vid spårvägar, samt 14 övergångar i fem franska städer. De är i överlag påfallande enkla, tilltalande och upplevs säkra. Ett flertal principer för gestaltning av funktionella och tilltalande övergångsställen framträder. Framför allt det franska greppet att vid spårvägsbyggnad låta omvandla hela gaturummet, ”från fasad till fasad”, verkar vara ett effektivt verktyg för att skapa miljöer där säkerheten är inbyggd redan i den övergripande utformningen av gatan. Den enskilda spårövergången kan tack vare det göras enkel och tilltalande, utan fysiska hinder i form av staket och med minimala uppmärksamhetshöjande åtgärder – ofta inget mer än kupolplattor eller pollare.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)