Green Logistics: Incentives to move towards greener modes of transport

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Author: Jessica Oden Högström; [2013]

Keywords: Industriell Logistik;

Abstract: Godstransporter är ett av huvudproblemen i grön logistik ty det bidrar till olika typer av föroreningar samt trängsel och olyckor. Inom traditionell logistik så ligger fokus på att minimera kostnader genom strategier som Just- In- Time, smartare teknologier och layouts med mera, men på senare år har mer och mer fokus hamnat på logistik som även hanterar etiska och miljömässiga problem. Trots att miljön är en viktig faktor idag så kommer den inte att bli övervägd om det ökar kostnaderna för mycket. Det finns många åtgärder som både är bättre för miljön och minskar kostnader, men dessa kan ibland medföra stora investeringar vilket gör att företagen tvekar. Eftersom marknaden drivs av ekonomi så kommer den inte själv anpassa sig till ett mer hållbart samhälle utan att regeringar och andra myndigheter inför incitament till företagen att arbeta på ett mer hållbart sätt. Det är även av största vikt att kunder och förbrukare väljer de mer hållbara produkterna och tjänsterna.
När en kund köper en miljövänlig produkt syftar det ofta till produktionsprocessen och vilka råmaterial som använts. Något som inte alltid är lika uppenbart är om produkten har fraktats på ett så hållbart sätt som möjligt. Det är en brist på tillräcklig information för kunden för att kunna överväga detta vid ett köp och information om externa kostnader har ännu inte nått allmänheten. För att upplysa allmänheten om detta problem beskriver denna uppsats de negativa effekterna från olika transportmedel och hur incitament kan ges för att byta transportmedel från vägen till vatten och järnväg. Den innehåller även generella rekommendationer till hur man ska kunna minska den miljömässiga påfrestningen från transportsektorn. Uppsatsen är applicerad på det vidsträckta landet Australien som är starkt beroende av sin transportsektor.
Företag måste ha ambitionen för att kunna uppnå ett hållbart samhälle där ansträngningar görs för att minska utsläpp, olyckor och trängsel, det räcker inte med en politisk ambition. Uppsatsen förklarar därmed att ekonomiska incitament måste ges till företagen för att de mer miljövänliga alternativen ska användas. Fokus ligger på att inkludera externa kostnader för miljön och samhället i företagens kalkylering av transportkostnader. Detta beskrivs matematisk i optimering att transportflottans storlek, men det förs främst diskussioner kring ekonomiska incitament och hur dessa kan implementeras. Förutom att detta kommer att optimera kostnaderna och rutterna utifrån ett mer miljömässigt perspektiv, så kommer även slutpriserna att höjas för att täcka kostnaderna. De högre priserna medför då att man kan täcka de samhälleliga kostnaderna, och dessa samhälleliga kostnader kommer även sjunka ty miljöförstörande transportmedel som lastbil kommer undvikas då det kommer vara ett dyrt alternativ. Det diskuteras även att intressenterna till industrin måste ta ett större ansvar och göra miljömässigt hållbara val. Om detta kan implementeras på jämlikt över hela landet så bör inte prishöjningen medföra att företagen förlorar kunden till konkurrenter. Istället kommer minskad miljöpåverkan att bli ett konkurrensmedel för företagen ty det minskar kostnaderna. Det är här en stor fördel att hela kontinenten är samma land ty konflikter så som utlänska körningar kan undvikas.
Det är främst böcker om hållbara logistiksystem som använts som underliggande teori till de slutsatser som tagits i arbetet. Omfattande sökningar på Australiensiska myndigheters hemsidor har blivit bakgrunden för problemen som Australiens transportsektor står inför och vilka ageranden som görs i nuläget.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)