Subgenres in Swedish music videos - A neo-formalistic analysis of fifteen music videos

University essay from Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Author: Simon Gustav Karlsson; [2007]

Keywords: ;

Abstract: Detta examensarbete är en analys av femton svenska musikvideor. Syftet är att undersöka likheter och skillnader i berättande, stilar och tekniker som används. Uppsatsen jämför även de videor som undersöks för att se om det finns gemensamma kontaktpunkter i deras sammansättning samt om videons uppbyggnad styrs av musikgenren den representerar. Många tidigare analyser inom området utgår från musikvideons roll i samhället; politiskt, ekonomiskt eller historiskt. De koncentrerar sig på innebörden av musikvideons budskap. Till skillnad från dessa utgångspunkter, undersöker denna uppsats filmens uppbyggnad ur ett neoformalistiskt perspektiv. Det vill säga att den utgår från teoribyggen hämtade från kognitions- och perceptionspsykologin och som sedan applicerats på film. Dessa teorier bryter ner filmen i sina beståndsdelar för att se hur den är uppbyggd och hur den berättar. Filmens beståndsdelar sträcker sig från form, via stil och teknik till musik. Resultatet är en analys gjord på femton videor utifrån dessa teorier och mynnar ut i en sammanfattning där skillnader och likheter kan ses. Där kan man bland annat se att de flesta videorna har en narrativ struktur, har artisten som huvudmotiv, och arbetar med olika tekniker och teman för att rama in motivet. Det finns många likheter och paralleller i de olika videorna – men även en hel del olikheter. Den tydligaste faktorn som binder ihop olika videorna är, vid sidan om berättarstrukturen, videons stil. Använder man ordet musikstil istället för musikgenre, blir sambandet lättare att förstå. Undersökningen visar att videons stil och musikstilen, främst inom hip hop-genren i mångt och mycket går hand i hand. Detta samband är tydligt och påvisar att hip hop inte bara är en musikgenre, utan kan i förlägningen även ses som en subgenre till svenska musikvideogenren. Uppsatsen visar även en tendens av avsaknat användande av musiken i musikvideorna. Det är främst stilen, berättarstrukturen och funktionerna av olika tekniker som leder videon vidare snarare än musiken. Detta skulle kunna förklaras av att regissörerna kommer från en klassisk filmbakgrund snarare än en musikerbakgrund. För framtida forskare skulle uppsatsen kunna ligga till grund för en mer omfattande analys av eventuellt fler videor eller analys ur ett internationellt perspektiv. För att starkare kunna förankra sambandet mellan musikvideors berättande och spelfilm, kunde en undersökning göras på regissörer, som arbetat med både musikvideor och spelfilm. Man kunde då på ett mer säkert sätt undersöka om det fanns paralleller i berättarform och stil mellan de olika filmtyperna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)