The customer perceived value of the ecodesign of mobile telephones

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Magnus Holmes; [2008]

Keywords: ;

Abstract: Det finns tydliga trender som visar människans inverkan på miljön men också en snabb tillväxt i konsumtion. Behovet av miljöanpassad produktutveckling är därför större än någonsin. Samtidigt, från ett affärsperspektiv är det viktigt att ha kunskap om hur miljöanpassningen av produkter kan påverka företaget. Syftet med denna studie, som utförts på ÅF EcoDesign Center, är att bidra till kunskapen kring EcoDesign (miljöanpassat produktutveckling). Det uppfattade kundvärde av EcoDesign undersöks genom en fallstudie av mobiltelefoner. Frågeställningarna belyses från ett produktutvecklings- och affärsperspektiv. Vidare, utvärderas ett koncept som är resultatet av ett föregående examensarbete kring en mobiltelefon utformad med EcoDesign. Studien tillämpar både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder. Ett kognativistisk angreppssätt till kundvärde tillämpas. Värdeattribut undersöks genom fokusgrupper, Kano-analys och conjoint-analys. Kvantitativ data samlades genom en webbenkät. Undersökningen visar att, för mobiltelefoner och den målgrupp som studerades, skapar EcoDesign förutsättningar för kundvärde. Miljöanpassade produktattribut måste även stödjas av grön varumärkespositionering. Från ett affärsperspektiv, visar kunder preferens för mobiltelefoner med EcoDesign men att få är beredda att betala extra. Tydlig och trovärdig information om miljöaktiviteter och –vinster krävs. Vidare bör miljöåtgärder tas genom hela företaget och över hela produktportföljen för att skapa störst fördelar. Det finns även möjlighet att ta en tätposition som en grön producent.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)