Mot ett mer hållbart lantbruk : En kartläggning av hur livsmedelsaktörer arbetar med miljömässig hållbarhet på gårdsnivå.

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Förhöjda havsnivåer, extremväder, översvämningar och skogsbränder är några av de konsekvenser som hotar vår planet på grund av klimatförändringarna. Denna oroande utveckling har lett till en ökad uppmärksamhet kring hållbar utveckling, inte bara i Sverige utan även globalt. I detta sammanhang är svenska lantbruket särskilt intressant att studera, då det betraktas, enligt vissa, som ett av världens mest hållbara. Trots detta står svenska lantbruksföretag inför utmaningen att uppnå ett mer hållbart jordbruk. Studien syftar till att kartlägga och analysera synergier inom spannmåls-, animalie- och mjölksektorn för att främja ett mer hållbart lantbruk på gårdsnivå. Genom att undersöka och intervjua fyra företag - HKScan, Arla, Norrmejerier och Lantmännen - har studien fokuserat på att utforska deras syn på samarbete inom livsmedelssektorn och deras attityder gentemot det. Genom att genomföra djupgående intervjuer har värdefulla insikter erhållits från dessa företag. Resultaten visar på varierande perspektiv och strategier när det kommer till samarbete och synergier inom livsmedelssektorn. Vissa företag är mer benägna att samarbeta och utnyttja synergier medan andra är mer självständiga och föredrar ett mer annorlunda synsätt. Kandidatarbetet betonar betydelsen av att identifiera och främja samarbetsmöjligheter inom livsmedelssektorn för att uppnå ett mer hållbart lantbruk. Genom att skapa nätverk och partnerskap kan företagen dra nytta av varandras expertis, resurser och erfarenheter. Denna kartläggning bidrar till en ökad förståelse för hur företagen ser på samarbetet inom livsmedelssektorn och vilka faktorer som påverkar deras attityder. Sammanfattningsvis ser företagen positivt på samverkan mellan olika produktionsinriktningar och det finns redan visst utbyte av data. Arla, Lantmännen och HKScan är delägare i Agronod, vilket förväntas spela en central roll i framtida samarbeten. Trots att företagen är konkurrenter inom samma produktionsområde, är samarbetet komplext på grund av konkurrensen. Faktorer som företagsform och ekonomiska incitament påverkar företagens arbete mot en hållbar produktion. Det är därför viktigt att konsumenterna förstår det engagemang som ligger bakom hållbara produkter, och att företagen lyckas kommunicera värdet av att betala mer för hållbarhet. Detta examensarbete har genomförts i samarbete med HKScan AB.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)