OTYPISKA PLATSANNONSER ATTRAHERAR FLER KANDIDATER MED NPF - En studie av personlighetsbeskrivningars exkluderande effekt

University essay from Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Abstract: Många företag har börjat intressera sig för att anställa personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) för att finna rätt kompetens och öka deras konkurrenskraft. Dock verkar kunskapen om hur detta ska gå till, särskilt i rekryteringsprocessen, vara bristfällig. Trots intresset så är personer med NPF arbetslösa eller undersysselsatta i högre grad än personer utan NPF, och det till trots att de i regel har en hög utbildningsnivå inom områden som lider av stor kompetensbrist som borde göra dem till attraktiva kandidater. Varför detta är verkligheten är en komplex och mångbottnad fråga men en av anledningarna skulle kunna vara arbetsplatsannonser. Majoriteten av arbetsplattsannonser söker en särskild personlighet som många personer med NPF kan ha svårt att relatera till. Syftet med studien var att undersöka om beskrivningen av personliga egenskaper i platsannonser exkluderar personer med NPF från att söka tjänsten, samt att bidra till en diskussion för att uppmana HR-praktiker och arbetsgivare till kritisk granskning av hur platsannonser utformas. Arbetsgivare och samhället står att vinna om personer med NPF skulle kunna delta i arbetslivet i en större utsträckning, och hur detta ska kunna ske behöver studeras. För att undersöka effekterna av platsannonsers utformning genomfördes en dokumentanalys för att skapa en fiktivt, typisk platsannons rörande personlighetsbeskrivningen som användes som grund för en enkätstudie. Ytterligare en fiktiv annons skapades som undvek att använda de typiska formuleringarna. En grupp respondenter med NPF och en kontrollgrupp fick svara på påstående rörande deras uppfattning av annonserna. Studiens resultat visar att personer med NPF känner sig mer exkluderade av den typiska platsannonsen än vad kontrollgruppen gjorde, och att de upplever den icke-typiska annonsen mycket mer välkomnande. För att företag ska kunna vara konkurrenskraftiga och innovativa behöver de arbeta för att uppnå så bred mångfald som möjligt i sin verksamhet. En facett av detta är neurologisk mångfald. Om organisationer verkligen vill rekrytera personer med NPF för att bredda sin neurologiska kapacitet behöver de se över sina rekryteringsrutiner från det allra första steget; hur platsannonser utformas, för att faktiskt kunna attrahera kandidater med NPF. Annars skulle det kunna ha negativa konsekvenser för organisationer som går miste om viktig kompetens. Denna studie visar att förekomsten av en beskrivning av arbetssökandes personlighet i annonser påverkar personer med NPF:s vilja att söka tjänsten negativt. Om arbetsplatsannonserna förändras kan möjligen en barriär för att delta och avancera i arbetslivet minimeras för personer med NPF.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)