Naturskolans betydelse för barns sociala utveckling

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Forskningsresultat visar att naturkontakt ger flera fördelar för barns mentala, emotionella och sociala hälsa. På naturskolorna får barnen genomföra aktiviteter, uppleva och upptäcka utomhus. Pedagoger anser att barns sociala utveckling påverkas på flera sätt genom naturskolornas aktiviteter i utomhusmiljö. I denna studie har intervjuer gjorts med pedagoger från tio olika naturskolor om deras syn på barns sociala utveckling genom naturskolans miljö och aktiviteter. I intervjuerna framkommer att eleverna utvecklar sociala förmågor som samarbete, samspel, självförtroende, självkänsla, glädje, lust och motivation. Eleverna uppges också förstå sammanhanget för lärandet. Integration och språk främjas. Vikten av miljöns variation lyft också fram. Naturskolorna har delvis olika förutsättningar beroende på deras verksamheter och organisation vilket visade sig i pedagogernas svar men den gemensamma uppfattningen var att barnen påverkas positivt av aktiviteter i utomhusmiljön.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)