En studie om köpbeteende och säljteknik – berörande outletbutik respektive concept store

University essay from Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Abstract: Syftet med studien är att försöka förstå vilka betydelsefulla delar som Acne bör fokusera på isamband med försäljning via outletbutik respektive concept store. Frågeställningarna syftartill att undersöka om varumärkets profil förändras genom att fler konsumenter har tillgång tillvarumärket genom en outletbutik. Ett annat delproblem inriktar sig på köpbeteende och hurdet förändras liksom säljtekniken i en outletbutik i jämförelse med en concept store. Vårstudie har genomförts med både kvalitativa och kvantitativa metoder i egenskap av intervjuer,marknadsundersökningar samt observationer. Problemformuleringen har besvarats utifrån tvåempiriska perspektiv, företagets och konsuments perspektiv. Vår avgränsning har gjorts tillvarumärket Acne, deras concept store i Göteborg och deras outletbutik på Freeport DesignerOutlet Village i Kungsbacka. De två olika perspektiven har använts för att beskriva ochanalysera de olika synvinklar samt teorin som använts för att utifrån det kunna dra slutsatser.Vi anser att de betydelsefulla delar Acne bör fokusera på i samband med försäljning viaoutletbutik respektive concept store är säljteknik och visual merchandising. Vi grundarslutsatsen på den analys vi genomfört och anser att aspekterna bör tillhandahållas på de bådaförsäljningsplatserna. En rad olika steg innefattas i en kunds köpprocess där inga markantaskillnader utmärktes av köpbeteendet i jämförelse mellan en concept store och en outletbutik.Utgången av vår analys har resulterat i att trovärdheten av varumärket genom outlet-konceptetkan ta skada på lång sikt utifall det missbrukas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)