Cykelparkeringar i parker : en studie av fyra exempel i två svenska cykelstäder

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: För att uppnå mål om en hållbar omställning fokuserar alltfler städer på att öka cykelanvändningen och andra vetenskapliga studier lyfter vikten av att arbeta med cykelinfrastruktur för att uppnå detta. Den här studien har undersökt cykelparkeringar i parker genom att titta på två exempel i Lund respektive Malmö. Syftet har varit att undersöka om cykelparkeringar i parker kan användas för att främja en hållbar mobilitet i städer. De metoder som har genomförts i arbetet har varit en litteraturstudie, dokumentstudie, inventering, observationer och kvalitativa intervjuer med tjänstepersoner från Malmö stad och Lunds kommun. Den här studien visar att kommunerna främst arbetar med cykelparkeringar vid större kollektivtrafiknoder och andra stora målpunkter. Parker tillhör inte den här typen av målpunkt och det saknas tydliga riktlinjer för hur cykelparkeringar ska utformas vid målpunkter som förknippas med rekreation. Huruvida cykelparkeringar kan användas som ett verktyg för att främja den hållbara mobiliteten diskuteras i arbetet där både observationerna och resultatet från intervjuerna inte ger ett entydigt svar. Incitamenten till att arbeta med cykelparkeringar i parker är snarare att skapa en trivsam miljö för gående än för att tillmötesgå cyklisters eventuella behov av cykelparkeringar vilket påverkar hur mobilitetsflödena planeras. Studien visar slutligen att det är osäkert i vilken utsträckning cykelparkeringar kan bidra med tillgänglighet för cyklister i parker, för att uppmuntra till cykling på fritiden behöver kommunerna arbeta på en mer övergripande nivå med mobilitetsflöden. Cykelparkeringarna bidrar snarare med tillgänglighet för gående i de fall då de informella parkeringarna leder till framkomlighetsproblem.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)