Påverkar medlemmarnas engagemang uppfattningen av medlemskap, förtroende och socialt kapital? : en komparativ studie mellan olika engagemangsnivåer bland medlemmar

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Sverige är unikt som land med sin höga andel skog av den totala ytan, 75% utgörs av jord- och skogsmark, vilket motsvarar 30,9 miljoner hektar. Det gör att skogsnäringen har en viktig roll för Sverige, både för handeln, exporten och sysselsättningen inom landet. Ägandeformen utgörs av en stor del privata aktörer, vilket medför flera positiva följder. Av alla företag som är registrerade i Sverige är 58 000 företag verksamma inom lantbruk och har haft en nedåtgående trend sedan 90-talet av flera anledningar. Det är vanligt förekommande att lantbrukare även äger skogsfastigheter. Det kan vara genom arv och generationsskifte, eller långsiktiga placeringar. Efterhand som antalet markägare blir färre och bolag vuxit sig stora internationellt har en alternativ organisationsform visat stora framsteg. Kooperativ har visat sig vara ett framgångsrikt alternativ, många mindre markägare går samman och blir medlemmar i ett kooperativ och driver egen verksamhet. Grundidén är att vara en demokratisk organisation där medlemmarna styr och bestämmer, alla jobbar mot gemensamma mål och intresse. Genom att ansluta sig till ett kooperativ bildas ett medlemskap, där medlemmen anförtror sig till kooperativet och accepterar deras värderingar och kriterier. Förväntningarna på kooperativet kan variera mellan medlemmarna precis som deras vilja att engagera sig. Syftet med denna studie är att jämföra medlemmar med olika engagemangsnivåer inom ett kooperativ för att se om deras uppfattning om medlemskap, förtroende och socialt kapital skiljer sig åt. För att besvara forskningsfrågan som författarna formulerat valdes en komparativ studie mellan engagerade och icke engagerade medlemmar. Ett fallföretag tillämpades för att applicera forskningsfrågan på och samla in empiri av deras medlemmar. Resultatet kommer från en analysering av det material som samlats in från intervjuer av kooperativets medlemmar tillsammans med de valda teorierna och befintliga forskningen som gjorts. Kooperativet som undersökningen grundar sig i är en skogsägarförening som är verksam i Sverige. Sammanfattningsvis är författarnas slutsats att medlemmarnas olika engagemangsnivå inte har någon betydelse hur de upplever medlemskap, förtroende och socialt kapital. Trots att de kan kategoriseras inom samma steg på en engagemangstrappa kan medlemmarna uppleva begreppen olika. En engagerad och en icke engagerad medlem kan uppleva medlemskap, förtroende och socialt kapital på samma sätt inom ett kooperativ, trots de är på helt olika steg i engagemangstrappan.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)