The consequences of a logotype - How a logotype can be designed for a musician

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Author: Evelina Hallén; Sara Norrbom; [2016]

Keywords: ;

Abstract: Musikartisters varumärkesidentitet är många gånger splittrad och logotyp används inkonsekvent, detta i förhållande till hur produkt- och tjänsteföretags användande ser ut. Studien syftade därav till att undersöka om en logotyp borde anses viktigt för en musikartist och hur en logotyp kan utformas på ett så fördelaktigt sätt som möjligt för en musikartist. Få studier har tidigare utförts inom ämnet musikartister och logotyper, varför tidigare forskning om varumärkesidentitet och logotypers utformning riktad mot produkt- och tjänsteföretag studerades. Dessa studier visade att en varumärkesidentitet bör kommunicera vem du är som företag genom ett enhetligt utseende som används konsekvent. Studierna visade även att en logotyp bör vara kontrastrik, särskiljande och något detaljerad för att anses som stark. För att besvara syftet skapades tre olika typer av logotyper och värderades genom intervjuer med 15 personer. De tre typerna var textbaserad logotyp, abstrakt symbolbaserad logotyp och föreställande symbolbaserad logotyp. Dessa värderades utifrån uppfyllande av värdeord, skapande av rätt associationer, överensstämmelse med musik samt möjlighet till igenkänning. Studien visade att en logotyp med symbol var att föredra, eftersom det skapade bättre igenkänning. Vidare föredrogs även typen abstrakt symbol av respondenterna och den uppnådde även flest kriterier och aspekter för en stark logotyp. Den abstrakta utformningen möjliggjorde också skapande av ny inneboende mening som kan anpassas för att motsvara musikartistens varumärke.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)