Information Sharing Between Retailers and International Manufacturers : A Case Study of the Automobile Market in Luleå

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Author: Robin Lindqvist; Carl Malm Helgesson; [2016]

Keywords: ;

Abstract: Globaliseringen har biragit till att företag ständigt söker nya möjligheter för att effektivisera deras verksamhet. Detta har i sin tur lett till att företag har skapat internationella sammarbeten, även känt för globala leverantörs kedjor. Kommunikation är nödvändigt för att uppehålla och kontrollera dessa större leveranterskedjor men anses även vara nyckelfaktorn som binder dem samman och således skapar en funktionell och effektiv leverantörskedja. Syftet med denna C-uppsats har varit att tillhandahålla en bättre uppfattning över hur infomrations flöde används av bilåterförsäljare för att ha en mer effektiv verksamhet.
I den här C-uppsats har en fallstudie valts där fem intervjuer med varumärkes ansvariga från olika bilåterförsäljare är grunden till den empiriska datan. Datan förelår att bilåterförsäljare gynnas avsevärt vid en ökning av informations flöded mellan dem och deras leverantörer, samt att en konflikt med teorin om att bilåterförsäljar marknaden agerar på en horizontal nivå.
Informationsutbytet mellan aktörerna sker i ett kontinuerligt flöde mellan leverantörerna och återförsäljarna där misstolkningar och fördröjningar är sällsynt. Den empiriska datan tyder även på att ett det sker ett konstant utvecklande av informationsflödet för att anpassa sig till de ständiga förändringarna som sker på en ”global marknad”. En ytterligare slutsats är att både real-time utbyte av information samt att återförsäljarna har ett öppet flöde till leverantörerna har en stor betydelse för att reducera de negtiva aspekterna av ”Bullwhip effekten”

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)