Kartläggning av typfordon för rundvirkestransport vid Holmen Skogs regioner

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Transportkostanden står idag för stor del av den totala virkesanskaffningskostnaden. Planering och val av fordonsteknik påverkar detta. Holmen Skog är verksamma från Norsjö i norr till Vimmerby i söder, detta leder till stor variation i transportförutsättningar. Det har identifierats att det finns stora variationer i taravikt, vilket påverkar nyttolastförmågan. Syftet med examensarbetet är att identifiera vilken utrustning som finns på typiska lastbilar för rundvirkestransport vid Holmen Skogs olika verksamhetsområden. Målsättningen är att resultatet ska kunna användas som underlag för Holmen Skog till att i framtiden påverka åkerier att öka nyttolastförmågan. För att besvara detta delades arbetet upp i tre faser. Kartläggning av taraviktvariation via utdrag från Holmen Skogs transportredovisningssystem (TIS). Sammanställning av lastbilarnas komponentsammansättningar via enkätundersökning. Kartläggning av motiv för anförskaffning av komponent via person- och telefonintervjuer. Arbetet begränsas till att enbart beröra kranbilar. Kranbilarna är lättare i norra än södra Sverige. De åkare som transporterar över längre avstånd har valt att utrusta sin lastbil lättare än de som används vid korta avstånd. Motoreffekt och tankstorlek korrelerar med varandra och dessa blir större på längre transportavstånd, tankar och motorer är även större i södra Sverige. Motoreffekten är vald för att åkerierna anser att den har låg bränsleförbrukning för sitt verksamhetsområde och tankstorlek för att det räcker med en tankning per skift. Avställbara kranar förekommer i norra Sverige på mellanlånga och långa transportavstånd. De införskaffas på grund av transportavståndet och att öka nyttolastförmågan. Fasta kranar införskaffas för att göra returkörningar möjliga. Att köra med kranen avställd är det som påverkar nyttolastförmågan mest.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)