Ekonomiska effekter av ledtid vid virkesaffärer

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Virkesaffärer går idag till på olika sätt när skogföretag köper virke från skogsägare. Det finns fyra försäljningsformer, varav avverkningsuppdrag är den vanligaste. Betalningstidpunkten för en virkesaffär kan variera. Om betalningen sker först efter allt virke har blivit inmätt har ledtiden, och därmed transportledtiden, en stor betydelse för betalningstidpunkten. Huvudsyftet med studien var att undersöka transportledtiden och fastställa ränteförlusten som uppstår på grund av transportledtiden vid en virkesaffär, i de fall där betalning sker då allt virke är slutmätt. Fyra delsyften vilka även besvarades i denna studie var följande: 1. Varierar transportledtiden med avseende på årstid? 2. Varierar transportledtiden med avseende på sortiment? 3. Finns det ett samband mellan en trakts volym och transportledtiden? 4. Bör skogsägare välja olika kontraktsformer beroende på transportledtiden? Materialet till studien samlades in från skogsföretag, banker och officiell statistik. Informationen bestod av bland annat registerdata och standardkontrakt för virkesaffärer. Kvantitativa analyser och en kvalitativ analys utfördes för att besvara studiens syfte. Det konstaterades i rapporten att skogsägare drabbades av en liten ränteförlust då en transportledtid förekom. Förlusten ansågs försumbar i relation till förlusten orsakad av till exempel krympning. Ett sätt för skogsägaren att minska förluster orsakade av krympning och inkurans vore att använda sig av skördarmätning. Skogsägaren bör vid kontraktskrivning begära förskottsbetalning eller kompensation för utebliven ränteinkomst. I studien kunde det statistiskt säkerställas att en trakts transportledtid påverkades av vilken årstid hämtning påbörjades, sortimentsindelning och traktens totala volym.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)