Stadsodling i fickparker : ett gestaltningsförslag till en fickpark i Limhamn med odlingstema

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Stadsodling och förtätning är två högst aktuella ämnen idag inom hållbar stadsutveckling som har fått och får allt mer uppmärksamhet inom politiken och olika medier på senaste. Dessa ämnen är nära kopplade till den gröna miljön och dess betydelse för människa och miljö och utgör bakgrund för arbetet. Syftet med arbetet är att ta fram ett gestaltningsförslag till en fickpark med odlingstema på en offentlig plats i stadsdelen Limhamn i Malmö. Som inspirationskälla används fruktlunden som svar på odlingstemat. Huvudfokus ligger på parkens utformning, vilka element och funktioner som fickparken bör innehålla och vilket växtmaterial som kan vara lämpligt. Arbetet grundar sig på litteraturstudier inom ovan nämnda bakgrundsområden. Vidare litteraturstudier inriktar sig på gestaltningsprinciper för offentliga miljöer och lämpligt växtmaterial. Litteraturstudierna tillsammans med en analys av den valda platsen utgör värdegrund för koncept och gestaltningsförslag. Gestaltningsförslaget "Limhamns fruktlund - med rätt att palla" utgör det huvudsakliga resultatet i arbetet och är ett förslag på hur en fickpark med odlingstema kan utformas på en offentlig plats. Förslag på utformning, lämpliga element och växter redovisas i gestaltningsförslaget med tillhörande text. Slutligen diskuteras koncept och gestaltningsförslag för att komma fram till mer generella slutsatser. Även andra frågor som dykt upp under arbetets gån diskuteras. Utgångspunkten har varit att det ska finnas en fickpark på platsen och att denna ska ha ett odlingstema och jag har därför valt att bortse från stadsbyggnadsmässiga och kulturhistoriska krav på platsen. Skötsel och markarbete har utelämnats i arbetet av tidsskäl. Urvalet av ätliga växtmaterial som kan användas är oerhört stort och växtförslagen inriktar sig främst på lignoser.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)