Produktiva grönytor i periferin : en studie i att introducera mångbruk på kommunala grönytor i stadens ytterkant

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: I mötet mellan staden och jordbruket finns möjlighet att skapa en god levnadsmiljö med närhet till service och natur. Men i stadens periferi kan det även uppstå väldigt hårda gränser där underutnyttjade gräsytor möter ett otillgängligt, exkluderande odlingslandskap och där jordbrukets hantverksmässiga skötselmetoder känns avlägsna. Syftet med detta examensarbete är att bidra till ett ökat mångbruk av de kommunala grönytorna i Sverige. Uppsatsens mål är att skapa en plan för införande och upprätthållande av multifunktionella ytor på en plats med fokus på långsiktighet och anpassningsbarhet. Detta uppnås genom att undersöka fyra platser; Brunnshög och Klostergården/Sankt Lars i Lunds kommun, Hovshaga och Bäckaslöv/Bokhultet i Växjö kommun. Brunnshög och Bäckaslöv/Bokhultet är under uppbyggnad medan Klostergården/Sankt Lars och Hovshaga är väl etablerade bostadsområden. Därefter följer en kartläggning av platsspecifik potential för mångbruk av alla platser. Slutligen presenterat ett mer detaljerat exempel på dynamisk planering för mångbruk i Klostergården/Sankt Lars. Slutsatser som kan dras utifrån denna uppsats är att olika jordbrukslandskap vid stadens ytterkant ger olika krav på gestaltningen av grönytorna innanför stadsgränsen. Gränser mot skogsbruk i stadens ytterkant kan med enkla medel mjukas upp med hjälp av trädplanteringar som får bilda en gradient mellan bostäder och skog. De områden som istället omges av åkerlandskap kräver mer komplexa lösningar för att skapa en motsvarande mjuk övergång. Här blir det relevant att möta upp gränsen med andra jordbruksmetoder för att skapa en gradient i skala, från stadsodling till åker. Dessa områden kräver planering med stor hänsyn till sociala, ekonomiska och fysiska förändringar över tid för att upprätthålla multifunktionalitet långsiktigt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)