A smart poster? Visual design of marketing material for an exhibition of the concept Smart City

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: Företaget HiQ i Norrköping vill skapa en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med hjälp av teknik. Konceptet Smart City handlar om utmaningar inom områden som energi, miljö och trafik som Norrköping kommun kommer att ställas inför i framtiden. HiQ anordnar i maj 2015 ett hackathon där studenter under några timmar ska komma fram till olika Smart City-lösningar. Dessa idéer kommer sedan presenteras i en utställning på Visualiseringscenter i Norrköping. För att dra besökare till utställningen krävs det att utställningen marknadsförs mot en intresserad och relevant målgrupp. Marknadsföringen till utställningen ska verka för att övertyga målgruppen att gå på utställningen. En affisch togs därför fram efter teorier och utvärderades sedan under sex kvalitativa intervjuer. Därefter transkriberades de insamlade data och analyserades med hjälp av meningskoncentrering.Studien syftar till att undersöka hur en affisch bör utformas visuellt för att locka målgruppen, Medieteknikstudenter vid Linköpings universitet, till utställningen. För att locka målgruppen till utställningen bör affischen innehålla fler visuella element i form av bilder, det vill säga illustrationer eller fotografier som är kopplade till konceptet och utställningen. Den textbaserade informationen bör tydligare förklara vad det är utställningen handlar om. Affischen bör utformas mer utmärkande om den ska bli ihågkommen. För att affischen som utformades i denna studie ska generera det förväntade intrycket krävs en del justeringar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)