Interactive or textual explanations? : Evaluation of two explanatory approaches within in-vehicle adaptive systems.

University essay from KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Abstract: Adaptiva system är idag en viktig resurs för att kunna utföra vardagliga uppgifter och tillgodose användarnas behov med personliga anpassningar. Sådana system är vanligtvis baserade på modeller som förlitar sig på komplexa algoritmer för artificiell intelligens som gör att systemets beteende uppfattas som ogenomskinligt för användarna. Därför behövs förklaringar av systemets beteende för att förbättra systemets transparens. I den här studien utvärderas två förklaringsmetoder, textbaserad och interaktiv, i samband med tre adaptiva system i ett fordon. Forskningsprojektet syftar till att bedöma potentialen hos de interaktiva förklaringarna jämfört med de textbaserade när det gäller acceptans av systemet, förtroende för systemet och dess användarupplevelse (UX). I detta syfte har en körstudie med 38 deltagare genomförts. Resultaten i allmänhet visar inga signifikanta skillnader för de tre variablerna mellan de två förklaringsmetoderna, även om en liten dominans av det textbaserade konceptet kan noteras. Resultaten i UX och Trust uppmuntrar dock till ytterligare undersökningar av interaktiva förklaringsmetoder. Från resultaten framkom dessutom behovet av kontroll av föraren i anpassningarna, och nödvändigheten av att skräddarsy förklaringsmetoden beroende på vilket förklaringsdesignmönster som används och vilket adaptivt system som avses. Dessa resultat uppmuntrar till framtida forskning om utformningen av användarcentrerade adaptiva system i fordon.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)