Samarbete i agglomerationer : en studie av Green Innovation Park och Vreta Kluster

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Syftet med studien är att beskriva hur samarbeten fungerar i agglomerationer som befinner sig i olika utvecklingsstadier samt hur meta-managers påverkar samarbeten. Grundtanken med agglomerationer är att personer ska mötas, utbyta idéer och samarbeta för att driva på innovationer (Fujita & Thisse, 1996; Phan et al., 2005). Carbonara (2004) introducerar begreppet meta-manager, en chef över en agglomeration vars uppgift är att vara en mellanhand för att förenkla och förmedla kontakter, skapa plattformar för samarbete samt inspirera och motivera aktörer i agglomerationen. Vi har undersökt detta med en kvalitativ forskningsansats för att fånga upp attityder och symboler kring agglomerationerna (Bryman & Bell, 2013). Empirin består av intervjuer från fyra personer i olika företag i agglomerationerna samt tre personer som är ansvariga för agglomerationerna. I grund och botten handlar samarbete om interaktionen mellan människor, men interaktionen får olika utseenden beroende på kontexten. Då vi inte har funnit tidigare forskning som undersökt hur samarbeten uppstår i nystartade agglomerationer har vi baserat vår teori på agglomerationers struktur, olika aspekter av samarbeten och rollen som meta-manager. Vi har inte närmare granskat aktiviteterna, hur de exakt fungerar eller hur de för över kunskap då området blir för omfattande. Istället utgår vi från att tillit och aktiviteter stimulerar samarbete och kunskapsöverföring. De agglomerationer vi har undersökt är Green Innovation Park, lokaliserad i Uppsala och Vreta Kluster, lokaliserad i Linköping. Det som påverkar samarbeten är först och främst meta-managers, som har en viktig roll när det gäller att underlätta och initiera samarbeten. En av de viktigaste uppgifterna är att föra samman människor genom att planera aktiviteter och evenemang där människorna i agglomerationerna kan interagera med varandra. Tiden är en annan viktig faktor när det kommer till att underlätta och skapa samarbeten. Det tar tid innan samarbeten kommer igång och det gäller att vara tålmodig, men samarbeten kommer att byggas upp snabbare om människorna lär känna varandra snabbare. Det beror främst på att tilliten mellan människor byggs upp över tid, men kan påskyndas med hjälp av meta-managers, samarbeten och aktiviteter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)