GIS analysis of walking and bicycle paths in the new city quarters of Östra Saltängen, Norrköping

University essay from Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: Norrköpings kommun håller just nu på med ett stadsomvandlingsprojekt i Östra Saltängen. I dag bedrivs industri- och hamnverksamhet i området, vilka påverkas av de nya planerna och planerar flytten av sin verksamhet parallellt. Examensarbetets syfte var att planera och utforma GC-nätet för det nya området genom en GIS-modell, samt att analysera genhetskvoten från och till bostads- och målpunkter. GIS-modellen upprättades i programmet MapInfo Professional 12.0 där tilläggsprogrammet RouteFinder lades till för att utföra nätverksanalysen. Resultatet från nätverksanalysen användes sedan för att beräkna genhetkvoten. Fyra olika GC-nät togs fram för att analyseras i RouteFinder. Detta för att se vad nätens olika utformning hade för betydelse för genheten. JA bestod av ett GC-nät utifrån Norrköpings kommuns planskiss. UA1 bestod av ett GC-nät med normal maskvidd, UA2 av ett GC-nät med tät maskvidd och UA3 av ett GC-nät med dubbel diagonal. Därefter utfördes en tidsanalys och en diskussion kring broplacering. Till tiden från punkt A till B lades även en tidsrelaterad korsningsfördröjning på för att göra resultatet mera verklighetsbaserat. Diskussionen kring broplaceringen utfördes som en förbättringsåtgärd då en samverkan mellan broplacering och rutter med dålig genhetskvot upptäcktes. Resultatet av de olika analyserna är att en kombination av UA2 och UA3 är det bästa GC-nätet, med avseende på genhet- och tidsaspekten. Med avseende på broarna, bör Skeppsbron ersätta Hamnbron och ”GC-bro 2” byggas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)