Den upplevda lönsamheten hos hästföretag : en kvantitativ studie av lönsamhetsfaktorer för hästföretag

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: I arbetet kommer den upplevda lönsamheten att undersökas genom att vi undersöker hur strategier såsom diversifiering, investering, kapitalanskaffning och kostnadsreducering påverkar lönsamheten hos hästföretag. Om en näringsidkare upplever sig lönsam behöver inte det innebär att kvoten mellan resultat och kapital är hög, utan det kan bero på andra orsaker. Arbetet ska utifrån en enkät utgiven av LRF Häst genom LEAB undersöka vad som påverkar den upplevda lönsamheten hos hästföretag och försöka minimera informationsbristen kring ämnet. Syftet med detta arbetet är att, utöver LRF Häst tidigare presenterade fakta, undersöka om det finns strategier och faktorer som påverkar hur hästföretagaren upplever sin lönsamhet. Dessa ska vara applicerbara i olika typer av verksamhetsgrenar och hjälpa hästföretagen samt vara till grund för vidare forskning inom ämnet. Detta är viktigt för hästnäringen idag då den forskning som finns ger inte den information som efterfrågas av näringen. I arbetet har en kvantitativ metod använts med en deduktiv ansats, vilket innebär att teorier prövas. Tidigare forskning om vad som leder till lönsamhet i olika företag inom gröna näringarna har därför prövats. Detta för att kunna ta fram generaliserad kunskap om vad som leder till lönsamhet hos svenska hästföretag. Kunskapen kan även innebära att flera börjar intressera sig för hästföretagen som företagsform. Studien baseras på sekundärdata i form av enkät från LRF Häst, som analyserats i SPSS i en logistisk regression. Detta för att kunna beskriva relationen mellan den binära beroende variabeln (upplevd lönsamhet) och de oberoende variablerna. Resultaten visade att sannolikheten att hästföretag upplever sin lönsamhet som god är negativ om hästföretaget har hästverksamhet som huvudsaklig verksamhet. Intäktsstorleken hade störst påverkan och hästföretag som har en högre omsättningsnivå än 500 000 kr per år har högre sannolikhet att uppleva sin lönsamhet som god. De hästföretag som hade planerat att inom närmaste 12 månaderna genomföra väsentliga investeringar i företaget har en ökad sannolikhet att den upplevda lönsamheten är god. Hästföretagen som äger sin mark har en minskad sannolikhet att ha god upplevd lönsamhet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)