Medlemmarnas värderingar i ett lantbrukskooperativ : en studie om medlemmarnas upplevda värde i förhållande till ålder

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Sverige har idag omkring 1,2 miljoner företag varav drygt 58 000 klassas som jordbruksföretag. Sedan år 1990 har antalet jordbruksföretag i Sverige minskat med 40 %, vilket delvis kan förklaras av den produktionsförändring som sker samt pressade priser på bland annat insatsvaror. Ett sätt för lantbrukare att bli konkurrenskraftiga på marknaden är genom medlemskap i kooperativ. Ett kooperativ har ändamålet att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. En enskild lantbrukare kan med stöd av kooperativet slå samman sina resurser för att främja ekonomiska intressen bland medlemmarna. Den kooperativa organisationen bygger på en affärsmodell där ägandet och styrningen av företaget åligger sina medlemmar. Syftet är således att skapa socialt och ekonomiskt värde för varje enskild medlem. Vidare ska även det samarbete som uppstår bland medlemmen och kooperativet sänka transaktionskostnader, ge ekonomisk trygghet samt bidra till relationsbyggande som genererar nytta. Denna studie syftar till att undersöka vilka värden som är mest betydelsefulla vad gäller medlemskapet i ett kooperativ för olika åldersgrupper. Studien genomfördes med en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer där totalt fyra respondenter har intervjuats. Intervjuerna genomfördes på två respondenter som tillhörde åldersgruppen 30 år eller yngre respektive två respondenter tillhörande åldersgruppen 60 år eller äldre. Samtliga respondenter är medlemmar i ett lantbrukskooperativ och ansvarar för driften av sin lantbruksverksamhet. Studiens resultat visar att båda åldersgrupperna värdesätter kooperativets service och kontakten med kooperativets säljare. Tillit och förtroende skapas bland medlemmarna när en god relation till säljaren finns, vilket således speglar medlemmarnas syn på kooperativet som helhet. Detta kan även skapa en sårbarhet när medlemmens relation till säljaren inte är fungerande. Fortsättningsvis visar resultatet att kooperativets återbäring vid eventuell vinst har stor betydelse för de yngre medlemmarna vad gäller deras syn på kooperativet. De yngre medlemmarnas upplevelse står i kontrast till de äldre medlemmarna som värdesätter kooperativets grundtrygghet högre. De äldre medlemmarna betonar kooperativets säkerhet samt förmåga att möta lantbrukarens behov på gårdsnivå, vilket i sin tur medför ekonomisk avkastning. Dessutom visar resultaten av studien att faktorer som livsfas, åldrande, historiska händelser och individuella prioriteringar utgör grunden för hur lantbrukares värderingar till medlemskap ser ut. De slutsatser som framkommit av studien är att säljaren har en betydelsefull roll gällande medlemmens värdeskapande i kooperativet, oavsett ålder. Relationen till säljaren skapar tillit och förtroende vilket följaktligen kan leda till sänkta transaktionskostnader. Således skapas en svaghet för kooperativet om säljaren byts ut eller om samarbetet inte är fungerande. Studien visar även att trygghet är ett centralt begrepp bland medlemmarna, men att uppfattningen av begreppet skiljer sig åt mellan åldersgrupperna. Äldre medlemmar betonar trygghet på gårdsnivå, vilket kopplas till ekonomisk avkastning. Yngre medlemmar värdesätter istället kooperativets ekonomiska fördel i form av återbäring som trygghet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)