Förstå viktiga faktorer kring strategisk planering inför expansion av mjölkproduktion

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: För att säkerställa livsmedelsförsörjning i ett land är lantbruket helt fundamentalt. Sveriges befolkning har ökat samtidigt som livsmedelsproduktionen minskat. Stor potential finns för att öka den inhemska livsmedelsproduktionen. Förprövning av djurstallar är rekordlågt vilket tyder på att investering i moderna mjölkföretag inte förekommer i den grad som erfordras för att trygga livsmedelsförsörjningen. Sverige har högt ställda krav på animalieproduktionen bland annat att antibiotika inte får användas i förebyggande syfte. Att ha likvärdiga produktionsvillkor är av stor betydelse för lantbrukare i EU. För att maximera effektiviteten är storleken på verksamheter helt avgörande för att kunna nyttja stordriftsfördelarna. Mjölkföretag som expanderar kan bli effektiva men det kräver noggrann planering innan en ny mjölkladugård står klar. Bristfällig ekonomisk planering och dåligt management är förödande för att inte lyckas med expansionen. Praktiska tillämpbara faktorer inom strategisk planering som mjölkföretagaren, banken och rådgivare kan nyttja finns det inte mycket forskning om. Syftet med arbetet är att förstå viktiga planeringsstrategiska faktorer inför expansion av mjölkproduktion. Data är inhämtad från gårdar som genomgått expansion från 2010 och framåt, med en semistrukturerad intervjustudie. Gårdarnas verksamheter omfattar mellan 180–460 mjölkkor där intervjun har fokuserat på respondenternas strategiska tänkande inför expansion. Frågorna till respondenterna har stöd av modellen the fuzzy front end modell. Uppsatsens teoretiska ramverk behandlar strategisk planering, beslutsprocess, stordriftsfördelar effektivitet och modellen the fussy front end modell. Empiriskt material har samlats in via semistrukturerade intervjuer. I sammanfattas och presenteras i uppsatsen där insamling av strategiska faktorer diskuteras och kopplas till det teoretiska ramverket. De faktorer som tydligt påtalas i intervjuerna ligger till grund för resultatet och graderas genom att faktorn påtalats av en eller flera respondenter. Slutsatsen från studien är att svenska mjölkföretag krånglar till planeringsprocessen. Resultatet från den empiriska undersökningen visar 14 viktiga planeringsstrategiska faktorer som respondenterna påtalar under intervjun. De fyra faktorer respondenterna tydligt påtalar ihop är ekonomisk planering där företagaren har koll på sina siffror, åka på studiebesök, finansieringen och personligt engagemang. Samtliga respondenter hämtar inspiration från andra länder vilket tyder på att svenska mjölkföretag saknar någonting som internationella mjölkföretag har eller gör. Att bygga kostnadsmedvetet och upprätthålla en hög produktion är möjligt om mjölkföretagaren tänker på flera strategiska faktorer som resultatet visar. Resterande viktiga faktorer är bygg efter din personlighet, krångla inte till det, planera byggnation efter årstiden, ta med tidigare system och erfarenheter till det nya, kompletteringsbygga, bygg med hänsyn till konjunkturen, management, MKB, förbered djuren, sunt förnuft. Ny forskning behövs göras för att verifiera resultatet, där hänsyn tas till fler faktorer för att säkerställa att de strategiska faktorerna som framkommit i denna studie är mer säkra.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)