Consumer Benefit and Anti-trust : A Studie on Microsoft’s Anticompetitive Behavior

University essay from IHH, Nationalekonomi

Abstract: Denna uppsatts ämnar ge bättre förståelse för företagsstrategier som kan, och har blivit be-visade, strida mot konkurrenslagarna i USA samt Europa. Konkurrenslagarna har skapats för att upprätthålla perfekt konkurrens på marknaden. Konsumentnytta står ofta i fokus när vi ska definiera den perfekta marknadsplatsen. Vi kommer att se hur perfekt konkur-rens är skapad och sedan krossat med fusioner, kombinationsförsäljning och försök att bygga monopolistiskt övertag. För att vinna marknadsandelar och differentiera från kon-kurrenter på marknaden använder sig företag av olika strategier. Här kommer vi att se kvantitetsättade strategier samt produktbindande strategier. Denna studie fokuserar på Microsoft fallet där vi får följa företaget genom rättsprocesserna i USA och Europadomstolen, där företaget har använt sig av tekniska inställningar för att tvinga konsumenter fortsätta använda deras produkter. Microsoft har större delen av marknaden för persondatorer och har bevisligen utnyttjat sin monopolistiska position på marknaden för att exkludera konkurrenter från marknaden. Många ekonomer har påstått att Shermanakten är tillräckligt utförlig för att döma alla konkurrensfall, medan andra påstår att man inte kan applicera konkurrenslagarna vid Microsoft fallet då nätverkseffekter skapar en odefinierbar marknad. Utmaningen visar sig vara att jämföra värdet och standardiseringsfördelarna med skadan mot marknadskonkurrenter. De nuvarande konkurrenslagarna förutsätter, i de flesta avse-enden, att det är fler än en aktör som tillsammans agerar för att bestämma prissättningen på marknaden. Det har därför varit svårt att se hur Microsoft skulle kunna bryta mot dessa la-gar som en ensam aktör. Konkurrenslagarna är skapade för kunders nytta, och det finns inga bevis att Microsoft hämmar detta, tvärtom har Microsoft bara främjat konsumentnyt-tan.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)