Essays about: "virtuella platser"

Showing result 1 - 5 of 12 essays containing the words virtuella platser.

  1. 1. VR och Landskapsarkitekturen : hur används den idag och hur kan den komma att användas i framtiden?

    University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Author : Oskar Marklund; [2023]
    Keywords : virtual reality; VR; landskapsarkitektur; 3D-modellering;

    Abstract : Uppsatsen har utforskat användningsområden och potentialen av VR som verktyg inom Landskapsarkitekturen genom en utredning och sammanställning av olika användningar idag, samt en undersökning, och till viss grad utvärdering, av idéer kring teknologins framtid. Detta i syfte av att föra diskussionen om VR och framtidens designverktyg vidare. READ MORE

  2. 2. PXI Communication in a virtual environment : Using containers and VMs for communication with a PXI

    University essay from KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Author : Carl Dahlberg; [2022]
    Keywords : Virtual environments; Docker containers; Windows container; Virtual machine; PXI; Performance; Windows; Virtuell miljö; Dockerbehållare; Windowsbehållare; virtuell maskin; PXI; Prestanda; Windows;

    Abstract : This thesis investigates the possibility of communication with a PCI eXtensions for Instrumentation (PXI) system from inside of a container or a virtual machine (VM). While the usage of virtual environments with PCI have been established, it was unknown whether it is possible to have an application running inside of a virtual environment and have it communicate with a PXI system outside this environment. READ MORE

  3. 3. Kalejdoskopiska mötesplatser : en undersökning av Kimstad tätorts communities och sociala knutpunkter

    University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Author : Felicia Sandberg Vilén; [2021]
    Keywords : mötesplats; community; Kimstad; interaktion; åldersintegration; ålderssegregation;

    Abstract : Uppsatsen behandlar ämnet mötesplatser utifrån forskningsfrågorna; hur fungerar mötesplatser, hur ser samspelet mellan platsen och interaktionen ut, samt hur bidrar mötena till utformandet av en lokal identitet? Utifrån dessa frågor undersöks och analyseras den mindre orten Kimstads olika mötesplatser; som kyrkoförsamlingen, idrottsföreningen KGoIF, Kimstad byalag, pizzerian och hembygdsföreningen. Samt även mer diffusa mötesplatser som tågstationen, bokbussen, lekplatserna och det virtuella mötesplatserna. READ MORE

  4. 4. Artificially Authentic and Authentically Artificial : Experiencing the body of the past through the affect of the transmedial narrative of the Outlander-story world

    University essay from Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Author : Moa Hågbäck; [2019]
    Keywords : Material; physical; historic space; transmedia; cultural heritage tourism; affect; prosthetic; Scotland; cultural collective individual memory; memory culture; fan-experience;

    Abstract : Målet och syftet med denna studie är att observera, tolka, och vidareutveckla förståelsen för den samtida turistens interagerande med, och omförhandlande av, det historiska rummet genom individualistisk påverkan från fiktiva narrativ – i detta fallet, Outlanders transmediala berättelsevärld. Genom ett teoretiskt ramverk uppbyggt på materialism, påverkan, tidsresande och proteser har jag analyserat och kartlagt både kulturarvsplatserna samt Outlander-fansens interaktion med dessa genom att ha deltagit själv i två guidade endagarsturer, samt genom en djupgående, om än liten, enkät. READ MORE

  5. 5. Impact of Anomalies in Simulated Crowds

    University essay from KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Author : Simon Edström Kawaji; Johan Ribom; [2018]
    Keywords : ;

    Abstract : Virtual simulations of crowds are useful for many different fields of research and entertainment, such as simulations of evacuation scenarios or in video games that use large amounts of moving agents. This study examines if the noticeability of movement anomalies are dependent on their location on the screen and the density of the virtual crowd. READ MORE