Stormwater study Linköping City Airport

University essay from Medie- och Informationsteknik; Tekniska högskolan

Author: Anders Boberg; [2013]

Keywords: ;

Abstract: Flygindustrin är en viktig del av Linköpings näringsliv med Saab som ett av stadens största företag och arbetsgivare. Angränsande till Saab ligger Linköping City Airport vars flygtrafik delas både av den civila och militära trafiken från Saab. 2014 behöver beläggningen för flygplatsens landningsbana bytas ut och då finns det även planer på att samtidigt bygga ut banan. Antingen genom att bara bredda banan eller att även förlänga banan med 600 meter sydost. I rapporten har förslaget med både breddning och förlängning av banan beaktats. Största skälet till att bygga ut banan är för att Linköping City Airport ska kunna ta emot större plan. Vid en ombyggnation behöver dagvattenhanteringen ses över eftersom de avvattnade ytorna kommer att bli större om banan byggs ut. I dagsläget fungerar dagvattenhanteringen dåligt och vid större regn blir det lätt översvämningar. En grundläggande lösning för hur man ska lösa dagvattenhanteringen tas upp i rapporten. Rapporten tar även upp en del problem som kvarstår att lösas. Rapporten beskriver dagvattenprojektering i allmänhet samt projekteringen för ombyggnationen av rullbanan vid Linköping City Airport. För att begränsa arbetet har endast ett förslag bearbetats i rapporten, där en breddning och förlängning av banan har studerats för att se om det är möjligt att avvattna hela banan västerut i större samlingsledningar. Ett krav vid projekteringen har varit att området inte får släppa ut mer dagvatten ut i det nuvarande systemet i västra delen av flygplatsen än vad det gör idag. Därför har volymen för ett fördröjningsmagasin dimensionerats. Rationella metoden har använts för att dimensionera ledningarna. För dimensionering av fördröjningsmagasin har hänsyn tagits till rinntiden. Resultatet av projekteringen visar att det är stora mängder dagvatten som kommer att behöva fördröjas. Resultatet av projekteringen redovisas i ett antal plan- och profilritningar som visar placering av valda brunnar och ledningarna både horisontellt och vertikalt. Resultatet av projekteringen visar att det är fullt möjligt att avleda dagvattnet från banan västerut med självfall. En nackdel med detta är att mängden dagvatten som behöver fördröjas ligger på ca 1500 kubikmeter och utrymmet att bygga ett fördröjningsmagasin väster om flygplatsen visar sig vara litet. Slutsatsen är att det krävs ytterligare projektering och att ytterligare alternativ av den horisontella utformningen av dagvattennätet bör studeras för att hitta den lösningen som är mest ekonomisk hållbar. Kostnader behöver därför beaktas i projekteringen, för den enda anledningen till att landningsbanan för Linköping City Airport kommer byggas ut 2014 är om det finns en ekonomisk rimlighet i byggnationen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)