En kritisk granskning av cykelnätet i Malmös innerstad utifrån ett brukarperspektiv

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Uppsatsen utreder brister i Malmös cykelnät från ett brukarperspektiv genom en personlig cykling av alla redovisade cykelvägar i centrala Malmö. Undersökningen redovisas genom kartläggning av bristerna, redovisning av de olika vägtyper som cykelvägarna utgörs av samt en noggrannare granskning av de så kallade pendelstråken och dess kvaliteter. I dokumentationen ingår även foton av bristerna samt övriga aspekter som påträffats under cyklingen. Samtal med olika typer av cyklister inkluderas för att kunna ge ett bredare perspektiv på en brukares upplevelser. Uppsatsen undersöker Malmö som cykelstad genom att titta på Malmö Stads styrdokument, resvaneundersökningar och olika cykelindex. I litteraturen studeras aspekter så som mobilitet, olycksstatistik, cykelregler, trafiksäkerhet, åtgärder och trafikplanering för att kunna ställa detta i relation till Malmös styrdokument och mina resultat. Slutsatsen av uppsatsen är att den att viktigaste åtgärden, för alla olika cyklisters säkerhet och trygghet, är anläggandet av separata cykelbanor. Fler cykelbanor visades även vara det som invånarna i Malmö mest efterfrågar, samt det som Malmö Stad själva uttrycker som den viktigaste åtgärden. Trots detta faktum går utbyggnaden av nya cykelbanor långsamt, med ständigt framflyttade planer. Cykeln prioriteras så länge det inte sker på bekostnad av biltrafiken. Konflikter mellan cyklister och gående utgör ingen större säkerhetsrisk men bör tas i akt för ökad trygghet. Generellt sett så är både invånare och experter nöjda med Malmös cykelnät.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)