En chef som lyssnar : att möjliggöra medarbetarnas inflytande på kvalitetsutveckling

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Kvalitetsutveckling är en strategi som hjälper organisationer att möta kundernas ständigt ökande kvalitetskrav (Feigenbaum 1956; Sörqvist 1998; Wilkinson 2004). Om verksamhetschefen låter medarbetarna få inflytande i kvalitetsutvecklingen ökar chansen att lyckas (Sörqvist 2004; Kim et al. 2010; Mohammad et al. 2013; Bashshur & Oc 2014; Jones & Kelly 2014; Chamberlin et al. 2017; Yee et al. 2018; Gözükara et al. 2019). Problemet är att organisationer med litet budgetutrymme har svårare att lyckas med kvalitetsutveckling (Busch 2002). Därför är det upp till verksamhetscheferna att balansera kostnadsminimering och kvalitetsutveckling (Shamian & Ellen 2016). Medarbetarinflytande kan vara lösningen då det inte bara möjliggör kvalitetsförbättrande åtgärder (Jones & Kelly 2014) utan också minskar risken för kostsam personalomsättning (Holland et al. 2013; Yee et al. 2018). Syftet med studien är att undersöka hur chefer möjliggör medarbetarnas inflytande i kvalitetsutveckling i en organisation med minimalt budgetutrymme. Studien fann att verksamhetschefer möjliggör medarbetarinflytande genom att vara närvarande, tillgängliga och synliga, genom att aktivt söka förbättringsförslag samt att lyssna på medarbetarna och ge dem återkoppling. Studien fann också att olika chefer ser olika på respekt, kvalitetsutveckling, motarbetning av hierarkier och anonyma kanaler för förbättringsförslag.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)