Synen på djur, veterinärens ansvar och moralisk stress hos veterinärstudenter : finns olikheter mellan årskurserna?

University essay from SLU/Dept. of Animal Environment and Health

Abstract: Det här arbetet handlar om hur veterinärstudenter ser på djur, vad veterinärens etiska ansvar är och om moralisk stress. Syftet med arbetet är att jämföra hur studenter i årskurs ett och studenter i årskurs fem på veterinärprogrammet tänker kring de här ämnena. Syftet är också att undersöka om studenter med en viss typ av djursyn ser på veterinärens etiska ansvar och moralisk stress på ett annat sätt än studenter med ett annat synsätt på djur. En webbenkät skickades ut till årskurs ett och årskurs fem på veterinärprogrammet i Sverige under våren 2023. Enkäten innehöll frågor om djursyn, veterinärens etiska ansvar och moralisk stress. Enkäten var öppen i 17 dagar och besvarades fullständigt av totalt 55 personer (25 personer i årskurs ett och 30 personer i årskurs fem), däremot redovisas fler svar i första delen av enkäten då 77 personer påbörjade enkäten och hoppade av längs vägen. Det mest framträdande med den här studien är kopplingen mellan djursyn, veterinärens ansvar och risken för moralisk stress. En av frågorna som studenten fick i enkäten var att sätta in olika djurslag på en värderingsskala mellan 1-10, där en människa ansågs ha värde 10. Studenter som värderat djurslaget höna lågt på värderingsskalan (1-5) gjorde en större skillnad på sällskaps- och lantbruksdjur senare i enkäten. Denna skillnad mellan sällskaps- och lantbruksdjur sågs inte hos studenter som värderat djurslaget höna högre på värderingsskalan (9-10). Skillnader ses även gällande hur djursynen påverkar upplevelsen av moralisk stress. Studenter som värderat hönan högt upplever fler faktorer som moraliskt stressande än studenter som värderat hönan lågt. I övrigt sågs i den här studien att studenter i årskurs fem inte upplever det lika moraliskt stressande att avliva ett friskt djur som studenter i årskurs ett upplever, samtidigt upplever studenter i årskurs ett det inte lika moraliskt stressande att fortsätta behandla ett djur med låg välfärd eller som de rekommenderat att avliva som studenterna i årskurs fem. Det som i tidigare forskning visats vara huvudsakliga orsaker till moralisk stress låg i topp även i den här undersökningen, nämligen att vid upprepade tillfällen avliva friska djur, fortsätta behandla ett djur med sänkt välfärd som man själv tycker ska avlivas samt hantera djurägare med ekonomiska restriktioner. Ytterligare en faktor till moralisk stress som framkom i den här studien var att inte kunna lägga den tid man önskar på varje patient. Många av resultaten i den här undersökningen går dock inte att dra några tydliga slutsatser av då svarsfrekvensen var relativt låg.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)