Medskapande design och reellt medborgarinflytande inom svensk landskapsarkitektur

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Medskapande design är ett sätt att verka för mer inkluderande planeringsprocesser i urban miljö, där medborgare ges möjlighet att påverka samhällsutvecklingen och bidra till socialt hållbara städer. Målet är att öka medborgarinflytandet i samhällsplaneringen, men många planerare och arkitekter saknar riktlinjer för hur medborgare ska involveras, eftersom det inte råder konsensus om hur medskapande designprocesser ska gå till. De är ofta komplexa och tidskrävande processer som ställer krav på styrning för att kunna genomföra dem med goda resultat. Landskapsarkitekten har genom sina kunskaper i planering och gestaltning av utemiljöer möjlighet att stödja medborgarnas inflytande i samhällsplaneringen. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka landskapsarkitektens roll och ansvar i medskapande designprocesser. Därtill har uppsatsen sökt förstå landskapsarkitektens tillvägagångssätt i medskapande designprocesser, vilka möjligheter och utmaningar denne möter, samt vilken kompetens som behövs. Genom en litteraturstudie och intervjuer med tre landskapsarkitekter som har erfarenhet av medskapande design, så har uppsatsen mynnat ut i följande huvudfynd: • Landskapsarkitektens roll är att möjliggöra deltagarnas inflytande under designprocessen, och ansvaret är att planera och genomföra processen och leverera ett slutresultat som motsvarar beställarens och deltagarnas önskemål. • Landskapsarkitektens främsta kompetens ligger i att se helheten och att befinna sig i flera skalor och tidsrymder samtidigt, samt förstå vad som går att genomföra. Även social och pedagogisk kompetens framhålls som viktigt för att bemöta deltagarna och vara lyhörd för deras idéer och hjälpa dem utveckla dessa. • Det finns inget generellt tillvägagångssätt i landskapsarkitektens medskapande designprocess: metoder anpassas efter vilka deltagarna är, projektets ramar och skede i planeringsprocessen. Genom att utforska och analysera platsen med deltagarna så byggs det upp en förståelse för platsens utmaningar och möjligheter. • Tid och budget är de största utmaningarna och sätter begränsningar för deltagarnas inflytande, efter beställarens krav att processen ska vara tids- och resurssnål.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)