Utvärdering av rektaliseringsmodellen Breed´n Betsy

University essay from SLU/Dept. of Clinical Sciences

Abstract: Rektaliseringsmodellen Breed’n Betsy är tänkt att användas som ett komplement till undervisningen med levande djur i anatomi- och reproduktionskurserna på veterinärprogrammet vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Modellen består av en metallram där bäcken och konstgjorda honliga reproduktionsorgan från nöt eller häst kan monteras för att efterlikna olika sexualcyklus- och dräktighetsstadier. Syftet med examensarbetet är att utvärdera rektaliseringsmodellen och undersöka hur den kan användas på bästa sätt i undervisningen. Material till utvärderingen samlades in i 3 omgångar; vid den ordinarie rektaliseringsundervisningen (grupp A som inte använt simulatorn och grupp B, som använt den), vid ett försök med frivilliga studenter (grupp C, som övat med simulatorn och grupp D, som inte övat med simulatorn) och vid ett försök med erfarna lärare vid SLU/UDS (Universitetsdjursjukhuset). Resultaten från grupp A och B analyserades med hjälp av chi-2-test och visade ingen signifikant skillnad mellan grupperna avseende förmåga att hitta livmoder och äggstockar vid rektalpalpation, däremot fanns det en tendens till att de som kände sig mer förberedda hittade livmodern i större utsträckning. Resultaten från försöket med grupp C och grupp D redovisas deskriptivt och visade att grupp C i högre grad angav att de kände sig förberedda att rektalisera levande djur och att de hittade samtliga organstrukturer vid rektalpalpation i högre utsträckning än grupp D. Resultaten från försöket med erfarna lärare vid SLU/UDS redovisas också deskriptivt och visade en relativt stor variation i deltagarnas storleksbedömning av olika strukturer. Flera deltagare i försöken uttryckte att vissa delar av rektaliseringsmodellen inte kändes verklighetstrogna, men överlag var omdömena positiva. Detta i kombination med resultaten från grupp A-D tyder på att modellen kan vara ett användbart och kompletterande hjälpmedel i undervisningen, om övningarna på simulatorn sker på särskilt avsatt schemalagd tid.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)