A Benjaminian Gaze on the Representation of Historical Conjunctures in the Illustrated Magazine Arbeiter-Illustrierte-Zeitung 1924-1935

University essay from Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Author: John Norrman; [2022]

Keywords: ;

Abstract: Denna magistertes undersöker hur bildrepresentationer av förflutna och samtida konjunkturer används, i den tyska kommunistiska tidskriften Arbeiter-Illustrierte-Zeitung(AIZ, 1921-38) under perioden 1924-1935. Under dessa år, då tidskriften bar namnet AIZ, var den också som mest populär. AIZ var hjälporganisationen Internationale Arbeiterhilfe's (IAH) mest framgångsrika publikation och propagandaorgan. Kopplad till den tredje kommunistiska internationalen (Komintern), var IAH's explicita mål att bistå den internationella kommunistiska revolutionen genom att främja internationell solidaritet. Analysens temporala struktur följer de Kominterns taktiska perioder som ingick i analysens tidsavgränsing: 1924-1928 handlade om enhetsfront underifrån med socialdemokratiska arbetare mot reformistiska ledare; den så kallade tredje perioden 1928-1935 liknade föregående period, men med hårdnad retorik som framställde socialdemokrati som socialfascism (ett av kapitalismens bärande fundament). 1934-1935 behandlas som en del av den tredje perioden på väg mot antifascistiskt folkfront och samarbete ovanifrån; parlamentariskt med socialdemokrater, liberaler och konservativa, men också en klassöverskridande antifascistisk kamp underifrån. IAH utformades på begäran av Vladimir Lenin och analysens syfte tar avstamp i det leninianska konjunkturbegreppet. Den leninianska konjunkturen definieras som balansen och motsättningar mellan sociala och politiska krafter vid ett givet ögonblick. Teoretiska utgångspunkter för att analysera konjunkturbegreppet hämtas från Walter Benjamins perspektiv på historia och konst. Historiografiskt innebär det att varje historiskt narrativ är en konstruerad representation av det förflutna, som bara kan förstås objektivt genom att som singulära ögonblick placeras i en konstellation som belyser det egna unika ögonblicket; den samtida konjunkturen. Nyttjas gör även Benjamins perspektiv på konst, som när den kan reproduceras mekaniskt blir information som kan användas för att exponera moral och mening. Konsten kan därmed politiseras. Representationer av historiska konjunkturer blir verktyg för en politisk logik som är baserad på den samtida konjunkturen. Den ikonografiska bildanalysen kompletteras med samtida artiklar ur AIZ för att förstå den samtida konjunkturen. Emedan retoriken i AIZ's artiklar ofta anpassas enligt Kominterns taktiska perioder, så kommunicerar bildernas ikonografi ett konsekvent budskap om internationell solidaritet och enhetsfront underifrån. Kommunikationen sätter, i AIZ's bild och text, historiska representationer i en konstellation som fungerar belysande på den samtida konjunkturen, i syfte att chocka läsaren ur en invand världsuppfattning. Istället uppmanas läsaren att se en historisk och samtida konjunktur som aktualitet sammansmält av två eller flera aktualiteter. Denna konjunkturella historiesyn bryter med triumfalt teleologisk historiesyn, som presenterar verklighet som en tråd av fakticiteter beroende av varandra. I ögonblick av fara används konstellationen av den samtida konjunkturen för att förutspå ett framtida hot baserat, exempelvis, på minnen från kriget 1914-1918 med representationer såsom gasmasker.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)