Ekonomisk analys av olika metoder att transportera flisad GROT från skogen till industrin via NLC Storuman

University essay from SLU/Dept. of Forest Economics

Abstract: Denna studie syftar till att undersöka kostnaderna per producerad enhet (kr/TTv) och tågtransportbehovet för olika drivningssystem av flis för NLC Storuman. I dagsläget nyttjar terminalen en mobil flis men på senare tid har det diskuterats hur systemet står sig jämte andra system för flisning och transport av flisad GROT. I studien har fyra system undersökts där fokus legat på var i kedjan biomaterialet flisas. De system som undersökts har varit: Ett hett system med en lastbilsburen flis som flisar vid avlägget och med flisbil transporterar flisen till terminalen. Ett kallt system med en huggbil som flisar vid avlägget direkt ner i en container som den sedan kör direkt till terminalen. Ett kallt system med en mobil flis vilket innebär att GROTen körs till terminalen med GROTbil för att lagras på terminalen tills den mobila flisen kommer och flisar GROTen. Ett kallt system som använder en eldriven stationär flis vilket möjliggör att flisen kan flisas direkt när den kommer in med GROTbil. Med FLIS4.0 har kostnaderna per producerad enhet (kr/TTv) beräknats för respektive system efter att grundvärdena i programmet uppdaterats med den data som samlats in vid intervjuer med sakkunniga under arbetet. De främsta källorna som kommer undersökas är GROT och energived baserat på dataunderlag ur SKA15 för att undersöka potentialen att förse NLC Storuman med den mängd biomaterial respektive system behöver vid implementering. Utifrån koncentrationen framtagen ur SKA15 kommer även de teoretiska upptagningsområdena att beräknas för respektive system för att se om de är rimliga utifrån dagens upptagningsområden på NLC Storuman. Slutligen har beräkningar gjorts för att undersöka vilket tågtransportsbehov NLC Storuman i genomsnitt skulle behöva om respektive system implementerades. Dessa beräkningar kommer att ställas mot varandra och mot dagens tågtransportbehov för att undersöka rimligheten i att implementera systemet. För system med större avvikelser kommer undersökningar göras för hur mycket förutsättningarna kan förändras utan att de kostar mer per producerad enhet än de övriga systemen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)