Switching for the future

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: David Franklin; Kristofer Ek; [2012]

Keywords: ;

Abstract: Denna rapport undersöker krav och förslag på förbättringar av svenska järnvägsväxlar under vintertid. En stor del av arbetet har gått ut på att identifiera problemet som existerar för att kunna definiera en lösning. Den konceptlösning som har beskrivits i denna rapport är ett andrahandsval då det första utvecklade konceptet har tagits vidare till patentsökning i skrivande stund, vilket medför att det inte får bli en officiell handling av juridisk orsak. Den lösning som presenteras har tagits fram utifrån de krav som framkommit efter att problemen med dagens växlar har identifierats. Konceptet består utav en i sidled förflyttbar skyddsplatta som kommer ligga ovanpå rälsen för att skydda från snö och is samt isolera utrymmet mellan räl och växeltunga för att befintliga värmesystem skall fungera bättre. Dimensionerna är valda för att kunna lyfta ett en meter tjockt snölager ovanpå skyddsplattan från dess mest utsträckta läge över rälsen till ett läge utanför spåret. Grafisk design av konceptet har gjorts med CAD programmet Solid edge ST3 samt att hållfastheten i konstruktionen har tagits fram med det finita element-baserade programmet ANSYS workbench. Mekaniska beräkningar har gjorts för kraftanalys utifrån lastfall med avseende på moment och tvärkrafter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)