How can Positive WOM Influence the Consumers’ Intention to use Smartphone Applications?

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Användandet av s.k. smarta telefoner, eller i folkmun oftast benämnda som smartphones, samt mjukvaroapplikationerna (apparna) som körs på dessa system, är intensivare än någonsin. Dessa nya fenomen marknadsförs sällan på traditionellt vis, utan brukar istället spridas via word-of-mouth-marknadsföring (WOM). Syftet med detta arbete är att ta reda på hur positiva WOM-meddelanden kan påverka WOM-meddelandenas mottagares avsikter att prova och använda nya gratisappar. Vi använde oss av en kvalitativ metod och samlade in data genom två fokusgrupper om sex personer vardera.
Vi fann fem olika faktorer som påverkade individens beslut att ladda ner gratis smartphoneappar: hur pålitlig personen som skickar WOM-meddelandet är, huruvida mottagaren känner till applikationen sedan tidigare, applikationens funktion, kanalen som meddelandet sänds genom, samt hur intensivt personen använder sin smartphone. Arbetet har baserats på dessa fem faktorer. Vi kom fram till att appar som kan väcka positiva känslor stod högre i kurs för smartphoneanvändarna. De appar som rankades högst var de som var underhållande (t.ex. spel), tätt följt av appar med en praktisk funktion. Dessa appar skapade någon form av värde för konsumenterna genom att göra deras liv enklare eller roligare. Våra resultat kan vara till hjälp för marknadsförare, applikationsutvecklare eller andra som är intresserade av smartphoneapplikationer, för att uppnå mer effektiva strategier inom WOM.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)