Utblicken från ett tågfönster : miljöerna vi passerar och hur de kan utformas för att ge ett positivt intryck av staden

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Att färdas med tåg är idag ett vanligt sätt att transportera sig. Under resan hinner man blicka ut genom fönstret och samtidigt skaffa sig en bild av miljön utanför. Vilket intryck vi får beror på vad vi ser utanför fönstret och kan således påverkas av hur miljön är utformad. Städer kämpar ständigt för att bli attraktiva. Vanligt är att infarter från bil-vägen planeras för att ge ett bra välkomnande och man arbetar för att ge ett bra intryck. När man istället passerar en stad i ett tåg möts man ofta av monotona industrimiljöer, parkeringar och bullerplank. Denna infart är något staden bör ta tillvara då även människor som endast passerar staden hinner bilda sig en upp-fattning om den. Syftet med denna uppsats är därför att ge förslag på hur järnvä-gens omgivande miljöer kan utformas så att tågresenärer får en ökad reseupplevelse och ett positivt intryck av staden. En litteraturstudie genomfördes för att ta reda på vilka strategier som används för biltrafikanters reseupplevelse och hur man kan anpassa dem till tågresenärer. Genom att sedan jämföra likheter mellan de båda transportsätten och hur man uppfattar omgivningen vid höga hastigheter kunde några riktlinjer sammanvävas. För att få en god reseupplevelse från ett tåg är det viktigt att tänka på variation och rytm samt att framhäva stadens identitet. En varierad resesekvens kan skapas genom att varva accenter, vilosträckor och nivåskillnader, samtidigt som siktlin-jer och landmärken kan utnyttjas för att tydliggöra identiteten. För skapa en be-haglig resesekvens med hjälp av dessa aspekter måste man tänka på vad passageraren har sett innan, vad som följer och vad den nu vill se. En fråga är viktig att ställa; var vill man lägga fokus på platsen? Litteraturstudien och egna resor resulterade i ett antal typområden som vanli-gen kantar järnvägen. Förslag på hur de kunde utformas genomfördes. Vanliga åtgärder var att tillföra eller rensa ur vegetation och använda sig av element och färg ur omgivningen på bullerplank och stängsel. Viktigt är även att öppna upp och utnyttja siktlinjer vilka även fungerar som enkla tillvägagångssätt för att ge en tydlig uppfattning av staden. Riktlinjerna som har tagits fram genom uppsatsen är generella och ses endast ur ett visuellt perspektiv med resenären i fokus. Dessa kommer senare behöva ta hänsyn till andra, ekologiska, ekonomiska och praktiska aspekter för att skapa en väl genomtänkt och hållbar miljö. Gestaltning är idag en viktig aspekt vid ny-byggnation av järnväg, där ett gestaltningsprogram ska upprättas i ett tidigt skede och sedan vara en naturlig del under planering och byggnation.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)