Product Development of Curved Noise & NOx Barrier

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)

Author: Nils Brolin; [2010]

Keywords: ;

Abstract: Sammanfattning Genom att använda olika produktframtagningsprocesser och metoder tas en ny typ av buller och NOx-skydd fram. Från idé och konceptgenerering till färdig skalmodell. Bullerskyddet är paraboliskt utformat och hänger över vägbanan vilket ger den unika ljudreducerande egenskaper utan att tumma på vägsäkerheten. Genom att utnyttja geometrin, kan en extra ljudreducering om ca 3 [dB] tillämpas. Det motsvarar en halvering av ljudeffekten och kan jämföras med att höja trafikhastigheten från en 70-väg till 90 [km/h] utan att bullernivån höjs. Enligt SS-EN 1794-1/2 får bullerskyddet en klassifikation B3 eller beräknat 24 [dB] ljudreducering. Genom tillbehöret ”Absorbing Arm” ges en möjlighet att även absorbera en del av oljudet på ett effektivt sätt tack vare den paraboliska geometrin. Ytterligare värde får produkten genom sin NOx-reducerande förmåga. Betongytor i NOx-reducerande betong samverkar med självrengörande glas genom titaniumdioxid (TiO2) samt UV-ljus (solen eller UV-lampor i tunnlar) och bryter ned farliga NOx-utsläpp (från trafiken) till ofarliga nitrater. Detta reducerar omgivande utsläpp och förbättrar luftkvaliteten. Bullerskyddet är gjort av flera olika komponenter som ingår i ett stort system av fabriksgjorda moduler som monteras på plats. Detta för att effektivisera planering och konstruktion, samt spara pengar vid nybyggnation av bullerskydd. Modulanpassningen ger också upphov till flexibla system som lätt kan anpassas och ändras efter behov, vilket ger en stor flexibilitet i utformandet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)