Tänker du på miljön vid val av bilförsäkring? : en enkätstudie bland Folksams bilförsäkringskunder

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Många människor är inte medvetna om försäkringsbolagens ambitioner att påverka och förbättra miljön. Försäkringsbolaget Folksam arbetar aktivt med miljö inom företaget men har inte engagerat sig i att kommunicera sitt miljömässiga budskap till sina kunder. Syftet med denna uppsats är att undersöka om Folksams bilförsäkringskunder är intresserade av miljöfrågor. Det undersöks även om en profiliering inom miljöområdet skulle skapa ett mervärde hos Folksams bilförsäkringskunder. Studien är baserad på en enkätstudie som skickades till Folksams bilförsäkringskunder i åldern 20-30 år. Denna urvalsgrupp delades upp i två geografiska områden där 250 enkäter skickades till kunder i Stockholm stad och 250 skickades till kunder på landsbygden. Analysen baserar sig på teorier kring miljökommunikation, grön konsumtion, grön marknadsföring, drivkrafter och mervärde. Svaren från enkäten gav intressant information om kundernas intresse för miljö och visade att Folksams miljöarbete skulle innebära ett mervärde. Det visade sig också att män är mer miljöintresserade på landsbygden jämfört med kvinnor. Utbildning visade sig inte ha någon större påverkan för hur miljömedvetna Folksams bilförsäkringskunder är oavsett geografiskt område. En annan intressant faktor är att personer med barn på landsbygden tenderar att vara mindre miljömedvetna än de utan barn. Många är dock omedvetna om deras miljöarbete vilket kan tyda på en bristande kommunikation mellan företaget och kunderna. I slutet av arbetet diskuteras några förslag på möjliga åtgärder Folksam kan använda sig av för att kommunicera sitt miljöarbete och nyttja miljön som drivkraft.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)