What are Users Willing to Comply With to Avoid Phishing? : An Interview-based Case Study

University essay from Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Abstract: Phishing (nätfiske) fortsätter att vara ett av de vanligaste hoten för användare på Internet. På grund av detta så har mycket forskning gjorts på säkerhetsåtgärder för att identifiera och stoppa nätfiske. Mycket av detta arbete går till maskininlärning, medans ett välkänt behov av utbildning av användarsäkerhet på Internet finns. Användare är den största sårbarheten inom IT, och de borde därför bli utbildade och uppmuntrade att agera säkert på Internet. Denna studie fokuserade på ett mellanstort företag som jobbar med IT i Sverige, på dess användares förmåga och vilja att hantera sin epost säkert för att undvika att gå på nätfiske. Detta har studerats genom intervjuer med anställda på företaget. För möjlighet för transparens och replikering av studiens resultat så startades intervjuerna med att etablera respondenternas bakgrund och erfarenhet med nätfiske. Detta följdes av en demonstration av de vanligaste tecknen på nätfiske som hölls för varje intervjuade individ, för att försäkra att de hade kunskap om dem. Demonstrationen följdes sedan av ytterligare frågor som uppmuntrade deltagarna att först reflektera på ämnet, och sedan möjligheter för dem att utöka sin kunskap.Det som kom fram under intervjuerna var att användarna på företaget alla hade erfarenhet av nätfiske och visste i teorin hur man identifierar nätfiske. Detta trots att majoriteten av medverkande inte hade någon officiell utbildning inom ämnet. Alla användare som medverkade var villiga att göra det som förväntas av dem ifrån företaget. Alla respondenter i denna studie var villiga att göra det de kan för att undvika nätfiske, och några var villiga att gå längre än så på deras arbetsplats genom att utöka deras kompetens. Ingen medverkande i studien uttryckte ovilja att utbilda sig själv ytterligare i ämnet. Två av de åtta respondenterna tog emellertid upp ett starkt argument, att tiden för kontrollen av eposten inte borde överskrida användbarheten av processen. Sammanfattningsvis så har vissa användare behov av incentiv för att förbättra sin säkerhet, någon form av förklaring för varför vissa åtgärder behövs. Om sådant rättfärdigande kunde göras så fanns inga klagomål eller motvilja till att agera mer säkert.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)