Wheel damage and maintenance of SCA Skog wagons

University essay from KTH/Spårfordon

Author: Kristina Larsson; [2016]

Keywords: ;

Abstract: I vagnsflottan Hector Rail kör för SCA Skog är hjulskador ett problem året om. Målet med detta arbete är att lista ut varför, och vad som kan ändras för att förbättra situationen. Som en jämförelse kör Hector Rail samma vagnstyp, sgnss, för två andra kunder (Stora Enso och SCA Logistics) och de har betydligt färre skador. Detta gör det möjligt att jämföra de olika trafikernas kännetecken för att sortera ut deras väsentliga skillnader. Skadorna på SCA Skog-vagnarna är nästan bara hjulplattor. I Stora Enso-vagnarna finns även där lite hjulplattor medan det i SCA Logistics-vagnarna nästan inte är några alls. Hjulplattor uppstår enbart om det finns en låst hjulaxel i ett fordon som rör sig. Detta kan dock uppstå av flera olika anledningar. Studerar man data från verkstäder och automatiska detektorer ser man att flest plattor uppstår i ändarna på tåget. Några andra mönster är att det är något färre plattor på de två inre hjulparen på vagnarna, samt på Stora Enso-vagnar som tillfälligt kör i SCA Skog-trafiken. Flera olika åtgärder föreslås därför för att minska antalet plattor. När det gäller plattor i ändar på tåget kan det avhjälpas med en utbildningsinsats på den mindre använda förarventilen, RHZE2, med betydligt högre kapacitet. En annan åtgärd för samma syfte är att implementera en sista-vagnen-enhet som mäter lufttryck i slutet på tåget. Att de inre hjulparen inte får lika mycket plattor beror troligen på att en av två bromsblock där inte kan frysa fast. För att avhjälpa det ska man undvika att tåget kör iväg med fastfrusna block, genom att till exempel köra fram och tillbaka med tåget vid rödljus. Slutligen, vad gäller att Stora Ensos vagnar så bryter de troligen loss sig själva från is lättare då de väger mer. Att sätta dit en till gavel på SCA Skog-vagnarna kan förbättra det faktumet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)