Investigation of Manufacturing Method for Odd-holed Plates for Gasketed Plate Heat Exchangers

University essay from Lunds universitet/Industriell Produktion

Abstract: Den här rapporten undersöker samt jämför det möjliga användandet av olika tillverkningsmetoder i produktionen av varianthålade plattor vid Alfa Lavals produktion i Lund. De tre metoderna är stansning med excenterpressar, abrasiv vattenskärning och laserskärning, där de två förstnämnda används i Alfa Lavals produktion i dagsläget. Syftet med projektet är att förkorta ledtider, genom att hitta en metod som är effektiv och flexibel. Information, både teoretisk och praktisk, har samlats genom litteratur- och fältstudier, vilket inkluderar intervjuer med externa experter, för att få djupare insikt i de tre metodernas lämplighet för den aktuella processen. Under projektet undersöktes ett antal parametrar, så som effektivitet, arbetsmiljö, både i form av säkerhet och renlighet, kostnad, kvalité och miljömässig hållbarhet. En analys, baserad på den insamlade informationen och dessa parametrar, genomfördes, vilket resulterade i ett poäng för varje tidigare nämnd metod. Baserat på intern värdering hos Alfa Laval viktades dessa parametrar på en skala av 1-5, beroende på hur viktiga Alfa Laval anser dem vara, där 1 innebar minst viktig och 5 innebar mest viktig. I och med analysen framkom laserskärning som den mest lovande tillverkningsmetoden, främst tack vare dess flexibilitet, säkerhet och låga underhållsbehov, trots vissa problem med kvalité, vilket skulle kräva vidare tester. Abrasiv vattenskärning bedömdes som den näst mest lovande metoden, vilken var metoden med den lägsta totalkostnaden, men där det höga underhållsbehovet, mängden efterarbetet samt dåliga ergonomiska förutsättningar minskades dess poäng. Stansning med excenterpressar fick den lägsta poängen, där höga kostnader på grund av verktyg och verktygsunderhåll samt längre omställnings- och ledtider var stora faktorer, trots att kvalitén som fås med metoden generellt är mycket hög.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)