Value Creation in IoT : - A Case Study at Telenor Connexion

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Abstract: Denna studie undersöker hur det teoretiska underlaget inom värdeskapande på offline marknader och e-företag kan appliceras på Internet of Things-marknaden. Detta genom att presentera resultaten från en multipel fallstudie tillsammans med Telenor Connexion av multinationella företag intresserade av att implementera IoT i deras verksamhet. Analys av data från tidigare forskning inom strategisk ledning och värdeskapande påvisar att tidigare teorier inte fullt förklarar den värdeskapande potentialen inom IoT. Från den breda databasen insamlad under intervjuer med representanter från fallföretagen tillsammans med data insamlad genom personliga observationer under event och konferenser inom IoT föreslår vi en ny modell för värdeskapande inom IoT. Modellen, som är formulerad från perspektivet av mobiloperatörer med ett fokus på kundbehov, föreslår global täckning, partner nätverk, proof of concept och bästa praxis som de primära värdeskapande faktorerna inom IoT. Dessa faktorer är nära kopplade till kundbehoven identifierade från data från fallföretagen samt de identifierade problemen som företagen som vill implementera IoT upplever. Dessutom identifierar vi de manageriella implikationerna denna studie presenterar för mobiloperatörer som önskar att maximera värdeskapande inom IoT samt företag som önskar att implementera IoT i sin verksamhet. Slutligen erbjuder vi den presenterade modellen som enhet för analys för framtida forskning på ämnet värdeskapande inom IoT.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)