Vattenlek i offentlig miljö : planering av vattenlek

University essay from SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

Abstract: Vattenlek i offentlig miljö- planering av vattenlek, är titeln på det här examensarbetet som har sitt fokus på hur vattenlek i den offentliga miljön kan utvecklas. Arbetet är indelat i tre huvuddelar; en bakgrundsdel, en fallstudiedel, med Linköping som fallstudieort och slutligen en diskussions och reflektionsdel.Bakgrundsdelen behandlar de valda metoderna för arbetet: Enkätundersökningar, intervjuer, analyser, skissande och besök av referensplatser samt litteratur- och bildstudiersom bidragit till fakta-inhämtningen.Vidare behandlar bakgrundsdelen hur vatten och vattenlek påverkar människor. Vatten ger oavsett ålder, kön och etnicitet upphov till upplevelser. Genom att låta vattnets krafter komma till uttryck kan man uppnå olika virtuella uttryck,ljud och reflexer som ger starka sensoriska upplevelser som vi bär med oss under lång tid. Vatten har goda rekreativa kvaliteter vilka får oss att koppla av, samla kraft och återhämta oss samtidigt som det kan uppmuntra vår kreativitet och inlärningsförmåga. Vidare lockar vattenleken till utevistelse och aktivitet med alla dessfördelar för vår hälsa.Men vad är vattenlek? Någon enhällig och erkänd definition har jag ej kunnat finna varpå jag valt att definiera begreppet vattenlek som ett samlingsnamn som innefattaranläggningar som kan locka till lek och kreativitet medvatten i den offentliga miljön, oavsett ålder, kön elleretnicitet. Vattenlekar kan vara naturliga och tillfälligaexempelvis så som vid ett häftigt regn då vatten ansamlasi en bergskreva eller en grop i asfalten eller så kan denvara arrangerad och permanent så som fontäner, vattenskulpturer eller leksaker som sprutar vatten. Definitionen har varit vägledande för planprogramförslaget i arbetet. På grund av plaskdammars- och poolers utformning och därigenom de regelverk som särskiljer dessa från övrigvattenlek, har jag valt att låta plaskdammar och poolerutgöra egna begrepp i det här examensarbetet. Bakgrundsdelen avslutas med att erfarenhet rörandevattenlek från sex svenska kommuner och två utomeuropeiska länder presenteras. Arbetets andra del inleds med en genomgång av ett planerandeverktyg som kan användas som utgångspunkt vid planerande av vattenlek. Här presenteras de planerings- och placeringsaspekter som finns att ta hänsyn till så som miljömässiga, sociala, tekniska och ekonomiska aspekter. Planeringsverktyget appliceras på fallstudieorten Linköping varpå den genomförda analysen utmynnar i ett långsiktigt planprogramförslag rörande vattenlekar av olika storlek, förslag till placering, teman och tidsplan för uppförande.Gemensamma nämnare för större och mindre vattenlekari planprogramförslaget är att de skall vara kostnadsfriaatt besöka, följa lagar, normer och riktlinjer förvattenanvändande och uppförande/konstruktion. Vidareska de ha en varierad utformning som utgår från platsensnaturliga förutsättningar där statiska och färdiga lösningarpå gestaltning undviks. Utrymme bör lämnas för fantasi,skapande och flexibilitet hos besökaren att användaplatsen som de önskar liksom att låta platser som lockartill kreativa få vara lite stökiga.Här skall vatten kunnaspruta, bubbla, gurgla, forsa, rinna, strömma, skvättabåde planerat och oplanerat, överraskande och tryggt.Vidare skall de vara tillgängliga för alla, framför allt destora vattenlekarna/vattenparkerna. Samtliga vattenlekarskall upplevas som trygga, säkra och trivsamma utan attupplevas tråkiga. De skall dessutom ha en gestaltning somger ett besöksvärde året om. Här är till exempel offentligkonst och belysning viktiga komplement till vattenleken.Slutligen skall vattenlekarna vara robust byggda och välgenomtänkta för att klara de påfrestningar de utsätts församt för att förebygga och förhindra skadegörelse.Arbetets avslutande del är en diskussions- och reflektionsdel som behandlar både själva arbetet och vattenleken som ämne. Här förs en diskussion om huruvida vattenlek kan ses som lyx i förhållande till samhällets- och jordens resurser. Likaså diskuteras balansgången mellan säkerhet,tristess, inaktivitet och spänning, utveckling och leklust.I den avslutande delen framförs även nya frågeställningarsom kan komma ifråga för vidare undersökning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)