En förändrad dagvattenhantering i Göteborg : genom sänkt bashastighet för att möta klimatförändringarna

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Våra städer står inför stora utmaningar. Klimatförändringarna kommer att leda till en ökad frekvens och magnitud av skyfall som drabbar våra städer. I takt med att städerna växer skapas fler hårdgjorda ytor vilket ökar mängden dagvatten som följd av minskad perkolation. Dagens städer har ofta äldre dagvattenledningar som tenderar att bli överbelastade vid den högre mängden dagvatten som systemen måste hantera vid skyfall. En konsekvens av detta är bland annat bräddning och/eller översvämmade källare. I samband med samhällets anpassning till klimatförändringarna sker också en förändring av bashastigheten för fordonstrafik i svenska tätorter. 2008 införde regeringen nya hastighetsintervaller som ligger till grund för det förslag om sänkning av bashastighet i tätort som nu är framtaget. Förslaget innebär en sänkning av hastigheten från 50 km/h till 40km/h i tätorten. Förslaget är ett led i samhällets förändrade syn på bilen och dess inverkan på stadsplaneringen. I Göteborg arbetar staden både med anpassning för de ökade skyfallen till följd av klimatförändringen och planerar för att sänka hastigheten i de centrala delarna av staden. Genom att studera skyfallssimuleringar identifierades Kommendörsgatan vid Majorna i centrala Göteborg som lämpligt för att undersöka om det går att finna synergieffekter mellan klimatförändringarna och sänkningen av bashastigheten. Arbetet visar att det går att finna synergieffekter när Kommendörsgatan anpassas till att bättre hantera dagvattnet i samband med sänkningen av bashastigheten. Sänkningen av hastigheten på Kommendörsgatan från 50 km/h till 40 km/h medgör att 0,85 meter av vägbredden kan användas direkt till dagvattenhantering. Om parkeringsplatser utryms skapas för cykelbanor på båda sidor på gatan samt ytterligare 6,05 meter till exempelvis dagvattenhantering. Stöd för omfördelningen av gatans funktioner går att finna i Göteborg stads policydokument, vilka i likhet med rådande forskning framhäver de positiva egenskaper som blågröna-dagvattenfunktioner bidrar med i städer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)