Lönsamhetsanalys av maskininvestering på virkesterminal

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Från det att lastbilstransporter för rundvirke togs upp i Skogsstyrelsens statistik under 1970-talet har det varit den dominerande transportmetoden i Sverige. I och med allt mer centraliserade industrier har transportavstånden mellan skog och industri ökat, det tillsammans med en ökad miljömedvetenhet och en politisk vilja att gå mot mer miljövänliga transporter kräver nya transportlösningar. En viktig del i strävan mot målet är ökad användning av järnvägstransport, i och med lägre miljöpåverkan - det är här terminaler kommer in i bilden. De största tveksamheterna som finns angående huruvida terminaler är rationella har med kostnadsbilden att göra. Detta gör att det blir intressant att undersöka kostnadsbilden hos en terminal och vilka investeringar i maskinparken som kan ge än effektivare omlastning och lagerhantering. Det finns en mängd olika framgångsfaktorer för att driva en biobränsleterminal. En av dessa är att man täcker behovet av maskinella resurser för den planerade verksamheten. I arbetet genomfördes en investeringskalkyl där det konstaterades att det skulle vara lönsamt för Terminalen i Bastuträsk AB att investera i en egen maskin för virkeshantering och sluta använda sig av en entreprenörtjänst. Av de undersökta maskinerna visade Sennebogen 830 de bästa resultaten och bytet ger ett kalkylerat nuvärde på mer än 18 000 000 kr. Störst påverkan på resultatet har virkesmängden som kan hanteras och huruvida det finns en tillräckligt stor efterfrågan på terminalens tjänster för att komma upp i ett högt maskinutnyttjande. Känslighetsanalyserna visade på att med de nuvarande förutsättningarna kommer investeringen med stor säkerhet att vara lönsam.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)